طراحی دکوراسیون داخلی منزل


 طراحی دکوراسیون منزل با هدف ارتقا کیفیت زندگی و زیبایی شناسی

هنگامی دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند از کیفیت هنری برخوردار باشد که ترکیب فرم­‌ها و محتوایش بتواند حسی ایجاد نماید که در مخاطب تایثرگذار باشد و زمانی این  تاثیر به حد  کمال خود می‌رسد که تمام وجود انسان و حواس پنج گانه او را درگیر نماید و او را به فکر وادارد.
همانگونه که در زیبایی­‌شناسی تعریف شد زیبایی چیزی جز احساس لذت از تجربه‌ای خوشایند نیست. حال آنکه بهتر است این تجربه که از ویژگی‌های معماری است با تمام وجود یعنی لمس کردن، دیدن، شنیدن و بوییدن همراه باشد.
از آنجایی که ادراک انسان از فضا و شناخت آن بسیار مهم است اندیشمندان معاصر به دنبال راه­‌هایی جهت ارتقا کیفیت طراحی فضا از طریق به کارگیری حواس پنج­گانه هستند.
انسان مدام از طریق حواس پنجگانه خود اطلاعاتی از محیط دریافت می­‌کند و این اطلاعات دریافت شده در فضای وی تاثیر گذار است بعنوان مثال ژاپنی برای تفکیک فضای پذیرایی از غذاخوری کف وسط اتاق را فرو رفته طراحی می‌­کردند تا فضای خوردن غذا از بقیه قسمت‌ها جدا شود.
پالاسما خاطر نشان می‌کند که تجربه معماری تجربه ای چندحسی است و کیفیت ماده، فضا و مقیاس نه تنها با چشم بلکه با گوش، بینی، پوست، زبان، اسکلت و عضلات سنجیده می‌شود.
پیتر زومتور معمار سوئیسی است که در تمام کارهایش از به کارگیری تمام حواس استفاده می‌کند. او بـه هم آوایی سـازمایه‌ها، به بسـاوش پذیری، جلـوه و بـو و کیفیت‌های صوتـی مواد، بـه ریتـم گام‌هـا روی زمین، به سـکوت و دمای فضا، به کیفیـت آسـتانه‌ها، گذارهـا و مرزهـا، به چینـش اجزا و  توالی فضاهـا، و به بازی نور و سـایه دقـت می‌کند، و با اتـکا بـه این عناصـر ذاتـی و ابزارهای اصیـل، در هر بنا اتمسـفری می‌آفرینـد  کـه تأثیـری ژرف بـر روان آدمی  می‌گـذارد  و تجربـه حضـور او در بنـا را بـه سرخوشـی “در جهان بودن” بدل می­‌کند.
بنابراین همواره تلاش کنید طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان را به گونه‌ای پیش ببرید که تمامی حواس را درگیرنماید.

نکاتی برای طراحی حسی در دکوراسیون داخلی منزل

حس لامسه در دکوراسیون داخلی

حس لامسه، احساسی متمایز از سایر ادراکات دارد و منشا ادراک حواس بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی می‌باشد و چیزی است که در گذشته به آن مادر حواس می‌گفتند. استفاده از متریال آجر با بافت زنده آن، مصالحی مانند چوب طبیعی و بتن می‌توانند کنجکاوی شما برای لمس این مصالح را ایجاد نمایند که به این طریق حس لامسه درگیر می‌شود. پوشش بخش‌هایی از کف با قلوه سنگ و یا اختلاف ارتفاع توسط پله در کف در صورت بزرگ بودن فضا می‌تواند به برانگیختگی حس لامسه منجر گردد. وجود هر گونه برجستگی و فرورفتگی در دکوراسیون داخلی منزل بعنوان مثال طراحی کابینت آشپزخانه به گونه‌ای که یونیت‌های آن عقب و جلو باشند و در یک سطح قرار نگیرند و یا طراحی کتابخانه و تی وی وال با فرم‌های برجسته و غیر هم سطح برای این هدف راه­گشا است.

به کار گیری این حس در سبک مدرن بسیار ناچیز بود اما در سبک‌هایی مثل روستیک، سبک ایرانی، باروک و . . . به خوبی اتفاق می‌افتاد.

حس بصری در دکوراسیون داخلی

ادراکات بصری در زنجیره‌ای مرتبط با حس لامسه کامل می‌شود بینایی بدون لامسه نمی‌تواند فاصله، کیفیت بیرونی یا عمق و فضا و بدن را بفهمد. سبک مدرن در معماری و دکوراسیون داخلی بیش از هر حس دیگری به این حس اهمیت می‌داد و بر پایه حس و زیبایی شناسی بصری استوار بود. شفافیت و استفاده از پنجره‌های بزرگ و ارتباط درون و بیرون از اتفاقات این سبک بود. هر گونه زیبایی بصری ناشی از فرم، متریال و . . . را شامل می‌شود البته در بسیاری از مواقع زمانیکه حس لامسه را برانگیخته شود زیبایی این حس نیز میسر می‌شود.
همواره باید توجه کنیم که با ایجاد فرم‌های صرفا بصری و با متریال بدون برجستگی و نهاز و نخیر منجر به معماری تصویر گونه‌ای در دکوراسیون داخلی نشویم. نقدهای زیادی به معماری مدرن و زیبایی صرف بصری شد که اندیشمندان بعد از این دوران تلاش کردند زیبایی شناسی را در همه‌ی حواس به کار گیرند.

حس شنوایی در دکوراسیون داخلی

صدا و اصوات گوش‌نواز آب جاری و قطرات آن، موسیقی مناسب و صداهایی که به واسطه قدم زدن روی متریال کف ایجاد می شوند می‌توانند حس خوشایندی را برای ما به ارمغان آورند و تجربه‌ای لذتبخش را میسر کنند.
سبک‌های متفاوت دکوراسیون داخلی و مصالح متناسب با هر سبک که در کف به کار می‌رود همواره پژواک خاصی را به همراه دارد. بعنوان مثال قدم زدن در یک کلیسای سبک باروک پژواکی کاملا متمایز با یک بنای مدرن دارد که به واسطه متریال کف، مقیاس فضا و دیگر مصالح به کار رفته در معماری بنا ایجاد شده است. بنابراین شنیدن اصوات مصالح در فضای داخلی که امروزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است می‌تواند به ارتقا کیفیت محیط بیانجامد. متاسفانه در نیای امروز آلودگی صوتی و اصوات مزاحم روزانه بیش از آستانه آسایش افراد است که می‌توان با طراحی درست و به کارگیری آواهای آرام‌­بخش در منزل تا حدودی اثرات مخرب آنها را کاهش داد.

حس بویای ( رایحه خوش ) در دکوراسیون داخلی

  • بوی خوش فضای مسکونی می تواند به واسطه‌­ی استفاده از گل و گیاه ایجاد شود البته بهتر است متناسب با طراحی منزلتان و محیط کار فضایی برای آنها ایجاد شود.
  • استفاده از عود و رایحه‌های خوش در منازل و محیط کار
  • جلوگیری از تجمع زباله در آشپزخانه که قواعد فنگ شویی نیز آن را نفی می‌کند.
  • استفاده از خوش­بو کننده‌­های طبیعی می‌تواند فضایی لاکچری و لوکس برایتان به ارمغان بیاورد.
  • طراحی بخشی از فضای آشپزخانه بعنوان آشپزخانه کثیف که پخت و پز در آن صورت می‌گیرد و استفاده از تهویه مطلوب برای آن، زیرا هر اندازه بوی غذا در منزل خوشایند باشد اما باقی ماندن آن در فضا خیلی جالب نیست.

حس چشایی در دکوراسیون داخلی بیشتر از طریق حس بویایی برانگیخته می‌­شود بعنوان مثال بوی خوش نان می‌تواند حس چشایی را برانگیزد. همانطور که گفته شد طراحی حسی و به پیرو آن زیبایی شناسی حسی از طریق برانگیختن حواس پنجگانه به ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش از فضا منجر می‌گردد که می تواند در رفتار و روحیات آدمی تاثیر گذار باشد و حس خوشایند زندگی به همراه آرامش و آسایش را بهمراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *