پروژه طراحی داخلی ورودی و آشپزخانه

موقعیت : تهران
طراح و آرشیتکت : محدثه صالحی

رتبه دوم مسابقه معماری رستارک

پروژه فوق در بین بیش از 70 شرکت کننده و 18 طرحی که به مسابقه راه یافته بود توانست مقام دوم را کسب نماید که طراحی آن توسط گروه معماری آرامو دیزاین انجام شد.
خواسته کارفرما در طراحی دکوراسیون آشپزخانه فوق، ایجاد فضایی لوکس و لاکچری در آشپزخانه بود. جانمایی آشپزخانه در پلان به گونه ای بود که در سه جهت با سه فضای دیگراضلاع مشترک و ارتباط بصری داشت.

موارد تاثیر گذار در طراحی پروژه:

  • قرارگیری آشپزخانه در بخش مرکزی پلان و تفکیک بسیار مناسب اتاق نشیمن و پذیرایی
  • وجود سه ضلع متفاوت و مشترک با سه فضای دیگر
    گروه معماری آرامو دیزاین با بررسی موارد فوق و خواست کارفرما و اهمیت زیاد زیبایی بصری که از اولویت های کارفرما محسوب می­شد طراحی آشپزخانه را به شکل زیر پیش برد.

طراحی دکوراسیون ضلع مشترک با ورودی:

یکی از اضلاع آشپزخانه در آکس ورودی قرار داشت و در صورت طراحی مناسب می‌توانست دید بصری جذابی برای آن فراهم نماید.
درخواست کارفرما در طراحی قسمت مشترک با ورودی به کارگیری آینه دکوراتیو بود که برای طراحی متفاوت و جذاب آیینه در ورودی از آینه‌های دکوراتیو نواری استفاده شد که بتواند بر تنوع  و جذابیت فضایی این بخش بیافزاید. از آنجایی که وجود فضای سبز در بخش ورودی علاوه بر تلطیف فضایی، زیبایی آن را نیز دو چندان می‌کند تلاش کردیم با طراحی فرم مناسب در طراحی، فضای فلاور باکس برای چیدمان گل و گیاه در نظر بگیرم. امتداد فلاور باکس با فرم مدرن ساده و جذاب تا اتاق نشیمن تصمیم هوشمندانه‌ای بود که تاثیر طرح واحد را برای دو فضا به ارمغان آورد و نورپردازی آن زیبایی این فضا را دوچندان نمود.
یکی دیگر از خواسته‌های کارفرما با توجه به موقعیت پلان و تاسیسات آن جانمایی یخچال ساید در این ضلع ( مشترک با وردوی) از آشپزخانه بود و برای پاسخگویی به این نیاز در طراحی این قسمت از امتداد فلاور باکس جلوگیری و با طراحی آیینه دکوراتیو فضایی برای قرارگیری یخچال در نظر گرفتیم. استفاده از دو رنگ در انتخاب متریال کابینت به همراه فضای سبز، طراحی چند حسی و زیبایی شناسی حسی را میسر ساخت و خلق فضایی جذاب و دلنشین را نتیجه داد. طراحی چند حسی بعنوان بهنرین و مناسب‌ترین نوع طراحی می‌تواند کیفیت زیبایی شناسی فضا را غنا بخشد و لذت‌های حسی را بهمراه داشته باشد که مطابق با تعریف زیبایی شناسی “زمانی که تجربه‌­ی حاصل از یک فضا یا آبجکت بتواند لذتی را ایجاد نماید زیبا تلقی می‌گردد”  است.

طراحی دکوراسیون ضلع مشترک با اتاق نشیمن:

با توجه به تعریف فضایی و نوع فعالیت‌هایی که درفضای نشیمن انجام می‌شود و همچنین نیاز به ایجاد حس صمیمت در این فضا لازم دانستیم با طراحی باز و تعبیه کانتر برای آن ارتباط بصری مناسبی در دو فضا ایجاد نماییم تا ضمن انجام فعالیت­‌های متفاوت ارتباطات و گفتگوهای خانوادگی امکان پذیر باشد. طراحی کانتر صبحانه خوری در این بخش و دیزاین و نورپردازی مناسب آن علاوه بر ایجاد ارتباط بصری به بزرگ شدن و دلباز شدن فضا نیز کمک کرد. به جهت درخواست کارفرما مبنی بر طراحی کانتر در دوطرف آشپزخانه و کم شدن عرض آشپزخانه سینک ظرفشویی بصورت ال طراحی شد تا از فضای موجود بصورت بهینه استفاده شود.

طراحی دکوراسیون بخش مشترک با پذیرایی

از آنجایی که جانمایی آشپزخانه در پلان پروژه تفکیک بسیار مناسبی بین نشیمن و پذیرایی را ممکن ساخت طراحی‌های دو طرف نیز بر همین مبنا انجام شد.
در قسمت پذیرایی تلاش کردیم  حریم مناسب بین آشپزخانه و پذیرایی را ایجاد نماییم و از طرفی دسترسی مطلوبی برای پذیرایی از مهمانان صورت گیرد بنابراین با طراحی صفحات 10 سانتی دید بصری به آشپزخانه را کاهش و از طریق ایجاد بازشو مسیر رفت و آمد به فضای پذیرایی میسر گشت.
برای جذابیت بصری این بخش از طراحی فرمی کابینت استفاده نمودیم و با طراحی فضایی برای گل و کتاب به این مهم دست یافتیم. طراحی فضایی برای بامبو در بخش ورودی و پذیرایی به زیبایی بصری هر دو فضا کمک و جذابیت آن را دوچندان نمود. در نهایت با طراحی فوق، فضایی در آشپزخانه خلق شد که در جهت پذیرایی به ایجاد حریم مناسب و دید بصری کمتر انجامید و در فضای نشیمن با ایجاد ارتباط بصری، فضایی صمیمی را به وجود آورد.

1 دیدگاه

  • سلام.فوق العاده است.اگه همین طرح را برای خانه ام بخوام اجرا کنم هزینه اش حدودا چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *