اتاق خواب

اتاق خواب از فضاهای بسیار مهم در هر منزل مسکونی محسوب می شود که هر انسان حدود یک سوم از عمر خود را در آن سپری میکند بنابراین در طراحی و چیدمان آن باید بسیار دقت شود که بتواند فضایی آرام و صمیمی را القا نماید استفاده از نور و رنگ های مناسب  طبق اصول رنگشناسی می تواند به ایجاد چنین فضایی کمک نماید تاثیر رنگها تا حدودی با توجه به ذهنیت فرد که برگرفته از فرهنگ ، نژاد و اقلیم و . . . است می تواند متفاوت باشد اما بسیاری از تاثیرات رنگها که درکتب روانشناسی رنگ به آنها اشاره شده  یکسان می باشد که تمام این موارد با توجه به متراژ اتاق خواب و افرادی که از این فضا استفاده میکنند متفاوت است و با اندکی مطالعه و شناخت، خود می توان از این گزینه برای ایجاد اتاق خواب  بهره برد.

سرویس خواب در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

یکی از اصلی ترین لوازم برای اتاق خواب سرویس خواب است. می توان گفت یکی از مهم ترین موارد در دکوراسیون اتاق خواب سرویس خواب است که باید متناسب با سبک دکوراسیون منزلتان طراحی شود. سرویس خواب عبارت است از:

  • تخت خواب
  • میز توالت یا میز آرایش
  • پاتختی
  • کمد
  • آینه
  • مبل پاتختی یا پاف

سرویس خواب در مقایسه با سایر اقلام اتاق خواب گرانتر است بنابراین باید در انتخاب آن دقت کامل را داشته باشید.

نورپردازی در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

یکی از المانهای بسیار مهم نورپردازی در اتاق خواب می باشد نور پردازی مناسب در ایجاد فضایی صمیمی و آرام در اتاق خواب  نقش بسزایی دارد که با استفاده از نورهای عمومی و موضعی متناسب با هر بخش میسر می گردد.

اتاق خواب یکی از فضاهایی است که افراد منزل زمان بسیاری  را در آنجا می گذرانند . برای مثال برای مطالعه ، استراحت و تفکر شما از اتاق خواب خودتان استفاده می کنید. بنابراین بر اساس نوع فعالیتی که در اتاق خواب صورت می گیرد و سلیقه شما اتاق خواب می تواند تاریک یا روشن باشد. از این رو نورپردازی درست درطراحی و دکوراسیون اتاق خواب بزرگسال باعث می شود شما از این مکان به راحتی بتوانید برای روزهای شلوغ استفاده کنید و در نهایت با استفاده از نورپردازی درست شب را با آرامش سپری کنید.

نور پردازی اتاق خواب می تواند باعث بهبود خلق و خو و سطح انرژی افراد شود. میزان و نوع نروپردازی بر بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر گذار است. تمرکز، اشتها، انرژی، رفتار و … ار جمله مواردی است که تاثیر مستقیم با نورپردازی دارد.

چیدمان مناسب در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

به کار گیری اصول فنگ شویی در چیدمان اتاق خواب می تواند راهگشا باشد که با خلوت بودن و استفاده مبلمان کاربردی و لازم برای این فضا می توان به این مهم دست یافت.

اتاق خواب از مکان های خصوصی خانه است. چیدمان اتاق خواب باید اصولی و با دقت انجام شود. با به کار بردن چند وسیله ساده مثل: کوسن و بالش روی تخت، صندلی خاص و زیبا، رانر ، جالباسی های یک شکل و وسایل نظایر اینها میتوان زیبایی چشمگیری به اتاق خواب داد. بهتر است برای شروع چیدمان از وسایل بزرگ شروع کنید و بر اساس آن وسایل دیگر را جانمایی کنید.

رنگ مناسب در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

رنگ اتاق خواب از دیگر موارد مهم در دکوراسیون اتاق خواب است که رابطه مستقیم با روحیه افراد دارد. بسیار مهم است که برای اتاق خوابتان با توجه به نوع عملکرد اتاقتان از رنگ های مناسب استفاده کنید. هنگام طراحی اتاق خوابتان شما پالتی از تمام رنگ ها را در اختیار دارد که باید با دقت رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. رنگ مورد علاقه تان مهم است ولی مهم تر از آن ایجاد تعادل برای آرامش است. از این رو توصیه می شود از رنگ هایی مثل آبی ، سبز ، سفید و نظایر اینها را به کار ببرید.

در منازل کوچک معمولا اتاق کار و خواب افراد یکی است بنابراین انتخاب رنگ برای این نوع بسیار حیاتی تر است.

پرده در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

سبک دکوراسیون خانه در انتخاب پرده بسیار تاثیرگذار است.  اندازه اتاق خواب نیز از دیگر موارد مهم در انتخاب پرده است. انتخاب پرده باید جز اولویت های دکوراسیون اتاق خواب باشد. معمولا افراد ابتدا تمام وسایل اتاق خواب خود را تهیه می کنند سپس سراغ پرده می روند، که بسیار اشتباه است. انتخاب اصولی و درست پرده با توجه سبک دکوراسیون منزل باعث می شود اتاق خواب زیباتر به نظر برسد.

کاغذ دیواری در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

از آن جایی که تنوع کاغذ دیواری برای اتاق خواب بسیار زیاد است انتخاب کاغذ دیواری مناسب بسیار دشوار است. امروزه کاغذ دیواری یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین فاکتورهای دکوراسیون منزل است که در همه فضاهای مختلف استفاده می شود. انتخاب کاغذ دیواری مناسب می تواند باعث زیبایی اتاق خوابتان شود. اتاق خواب خصوصی ترین فضای خانه است که برای افراد خانه اهمیت بسزایی دارد. رنگ کاغذ دیواری از مسائل خیلی مهم در انتخاب کاغذ دیواری است. توصیه می شود برای اتاق خواب از رنگ های تند و درخشان استفاده نکنید زیرا رنگ های تند و درخشان میتواند آرامش اتاق را سلب کند. بهتر است از رنگ های گرم، صمیمی و ملایم استفاده کنید.

دیزاین اتاق خواب

در طراحی اتاق خواب باید نکاتی رعایت شود. شاید خیلی ها فک کنند که دیزاین اتاق خواب محدود به خرید سرویس چیدمان و رنگ اتاق است که به راحتی می توان با توجه به رنگ بندی منزل این مار را انجام داد. در حالیکه این یک باور غلط است زیرا علاوه بر موارد ذکر شده نورپردازی و سبک طراحی دکوراسیون منزل، تزئینات، نحوه چیدمان، مدل سرویس خواب و پرده بسیار تاثیر گذار است.

یکی از مواردی که زمان طراحی اتاق خواب باید به آن توجه داشت، ایجاد حس آرامش و امنیت است. وسایل اتاق خواب و رنگ دیوارها بسیار در این امر تاثیرگذار است.

یکی از مواردی که بسیار مهم است متراژ اتاق خواب است. در دیزاین اتاق خواب های بزرگ شما راحتتر می توانید بر اساس سلیقه خودتان عمل کنید ولی در فضاهای کوچک تنها سلیقه ملاک نیست بلکه طراحی اتاق خواب باید به گونه ای باشد که با توجه به کوچک بودن فضا بتواند حس آرامش را القا کند.

پیشنهاد گروه معماری آرامو دیزاین مجری حرفه ای بازسازی و دکوراسیون داخلی برای داشتن اتاق خواب مناسب بکارگیری موارد ذیل می باشد:

حتی الامکان از چیدمان و قرار دادن لوازم غیر ضروری در این اتاق جلوگیری نمایید و اجازه بدهید اتاق شما همواره آرام و خلوت باقی بماند.

رنگهایی که به شما نشاط و رامش می دهند و مورد علاقه ی شما هستند را لیست نمایید و در طراحی اتاق خواب از همین رنگ ها استفاده نمایید

پارچه هایی که باعث حساسیت شما می شوند و علاقه ای به آنها ندارید را مشخص و از آنها استفاده ننمایید.

کمد لباس یکی از مهمترین لوازمی است که در اتاق خواب استفاده می شود حتی الامکان جهت استفاده بهینه از کمد های موجود در اتاق خواب از مشاورین طراحی و دکوراسیون کمک بگیرید تا به بهترین شکل ممکن از  کمد لباس چه به لحاظ عملکردی و چه به لحاظ زیبایی شناسی استفاده نمایید.

برای ایجاد هارمونی در رنگ می توانید رنگهای فرش، پرده ،کوسن ها، روتختی و بالش های تخت را یکسان انتخاب کنید یا اینکه آنها  دو به دو در یک ترکیب رنگی بگنجانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *