طراحی آشپزخانه شرکت معماری آرامو دیزاین

یکی از فضاهای بسیار مهم در طراحی داخلی که می‌تواند در زیبایی بصری و جذابیت محیط منزل نقش بسزایی داشته باشدطراحی آشپزخانه می‌باشد و به دلیل فعالیت‌های متفاوتی که امروزه در آن صورت می‌گیرد نمی‌توان آن را محدود به فضاییی برای پخت و پز و حتی سرو غذا دانست در این راستا طراحی اشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازهای دیگری مثل دور هم نشینی‌های کوتاه، انجام برخی امور روزمره، مکانی برای ایجاد باغچه‌های خانگی و . . . باشد.

مشتریخانم شهبازی
تاریخ تکمیل مهر 1398
متراژ64 متر
موقعیت مکانیتهران

با توجه به مساحت کوچک آشپزخانه و درخواست کارفرمای جوان که علاوه بر عملکرد مناسب  بر زیبایی بصری تاکید بسیار داشت گروه معماری آرامودیزاین سبک مدرن را برای طراحی آشپزخانه پیشنهاد کردند که با موافقت کارفرما همراه بود و جزئیات آن به شرح ذیل می‌باشد:

  • در گام اول رنگ غالب کابینت‌ها را روشن و سفید در نظر گرفتیم که علاوه بر همخوانی با سبک مدرن از کوچک شدن فضا جلوگیری نماییم و برای ایجاد جذابیت بصری از تکنیک کنتراست رنگ استفاده کردیم و با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای کنتراست زیبایی به وجود امد.
  • در گام بعدی برای ایجاد فرم مناسب که هم متناسب با سبک و هم در فضای موجود بهینه باشد و حتی الامکان از پرتی فضا جلوگیری نماید از خطوط صاف و مستقیم که نتیجه آن فرم‌های مستطیل شکل بود استفاده شد و برای اجتناب از یکنواختی در فرم، خطوط عمودی چوب برای دکور جداره یخچال پیشنهاد شد و با پیشنهاد جانمایی شمع و گلدان‌های تزئینی در این دکور انرژی مثبت فضا طبق اصول فنگ شویی افزایش یافت.
  • در نهایت به دلیل عدم وجود نورگیر در آشپزخانه و عدم دسترسی به نور طبیعی برآن شدیم برای طراحی آشپزخانه زمان بیشتری را در جهت نورپردازی قرار دهیم که با ایجاد نور یکدست و عمومی برای کل فضا و نور تاکیدی برای بخش بالای کانتر توانستیم علاوه بر تامین نور لازم و مناسب جلوه بینظری به آن بخشیم. طراحی کانتری کوچک جهت صبحانه خوری علاوه بر عملکرد توانست فضای آشپزخانه و نشیمن را از هم تفکیک نماید.

فضای محدود پروژه فوق نیاز به خلاقیت و به کار گیری ایده‌های جدید را اجتناب ناپذیر می ساخت که با مشاوره و هماهنگی کارفرما برای تفکیک فضای آشپزخانه از پذیرایی و پاسخگویی به نیاز صبحانه خوری، کانتری کوچک به شکلی که در تصویر مشاهده میفرمایید تعبیه شد که هم به لحاظ عملکرد و هم زیبایی بصری توانست راهگشا باشد.
گروه معماری آرامودیزاین توانست با برنامه ریزی و ثبت نیازهای کارفرما و همچنین دانش معماری و طراحی داخلی، محیطی دلنشین برای انجام امور صمیمانه کارفرمای محترم ایجاد نماید که منجر به رضایت و استقبال کامل کارفرما از طرح شد.

دکوراسیون آشپزخانه

برای طراحی و اجرای دکوراسیون از ایده‌های نو استفاده کنید.
آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم در فضای مسکونی می‌باشد. امروزه آشپزخانه فقط مکانی برای پخت و پز نمی‌باشد بلکه علاوه بر اون محیطی برای دور هم نشینی‌های کوتاه، انجام امور روزانه و …. می‌باشد. از این رو برای طراحی آن باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت.
در این مقاله عوامل موثر در طراحی دکوراسیون آشپزخانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم در فضای مسکونی می‌باشد. وقتی صحبت از طراحی داخلی آشپزخانه می‌شود سوالات متعددی به وجود می‌آید.

در ابتدا قبل از در نظر گرفتن رنگ‌آمیزی و ویژگی‌های تزئینی باید فضای آشپزخانه ، کانتر آشپزخانه، کابینت آشپزخانه، تجهیزات آشپزخانه نظیر بخچال و …. را در نظر بگیریم تا طراحی، متناسب با نیاز خانه و خانواده باشد. آشپزخانه‌ها استایل‌های متفاوتی دارند که با توجه به در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان بهترین طراحی را رقم زد. با توجه اهمیت طراحی این فضا و سخت بودن دیزاین آشپزخانه بهتر است از یک طراح برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده کنید. با این حال اگر می‌خواهید خودتان طراحی کنید به موارد زیر توجه کنید.

آیا همه چیز در جای مناسب خود قرار دارد؟

برای مثال (قرار گیری مثلث کار در آشپزخانه : وجود سه هدف کلی پخت و پز(اجاق گاز)، شست و شو(سینک و ماشین ظرفشویی) و نگهداری مواد عذایی (یخچال) در آشپزخانه)

استفاده از کابینت مناسب

(استفاده از کابینت ممبران برای سبک کلاسیک که سبکی پر دیتیل و پر جزئیات می‌باشد، کابینت های گلاس و ام دی اف که بیشتر برای سبک مدرن استفاده می‌شود و با توجه به تنوع در طراحی خلاقانه به شدت مناسب آشپزخانه‌های کوچک است)

نورپردازی

(استفاده از نورپردازی مخفی در زیر کابینت‌ها، عدم استفاده از پرده‌های ضخیم و استفاده ترکیبی از نورهای آفتابی و مهتابی)

انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه، انتخاب کابینت‌های جادار و زیبا، استفاده از سینک ظرفشویی مناسب، قرار دادن میز ناهار خوری و اجاق گاز و یخچال در مکانی مناسب و طراحی نورپردازی آشپزخانه از مهم‌ترین مسائل برای داشتن آشپزخانه ای با دکوراسیون امروزی هستند که باید به آن ها توجه‌ای ویژه داشته باشید. رنگ‌ها به فضا معنی و شخصیت می‌دهند. هر فضایی به رنگ مناسب خود نیاز دارد تا زیباتر جلوه کند. علاوه بر طرح و رنگ کابینت آشپزخانه انتخاب رنگ آشپزخانه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ رنگی که برای آشپزخانه منزل خود انتخاب می‌کنید می‌تواند حالت دکوراسیون آشپزخانه را تغییر دهد و روی ذهن و روحیه افراد خانواده تاثیرگذار باشد. رنگ آشپزخانه را بهتر است با توجه به سبک دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید.

ایجاد طراحی منحصر بفرد در دکوراسیون داخلی آشپزخانه خواسته هر کدبانوی ایرانیست. همیشه برای ایجاد طراحی متفاوت و خاص دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیاز به هزینه‌های سرسام آور و امکانات فراوان نیست. کافیست به نیاز های افراد خانواده در آشپزخانه و امکانات و مساحت آشپزخانه خود دقت کنید.

دکوراسیون آشپزخانه منازل ایرانی

در خانه‌های ایرانی آشپزخانه‌ها قسمت مهم و جذاب ماجراست و خانم‌های خانه‌دار حساسیت زیادی در خرید وسایل و چیدمان دکوراسیون آن دارند. جای قرار گرفتن یخچال و گاز و ماشین لباسشویی و چیدمان داخل کابینت‌ها و انتخاب رنگ آن ها اهمیت زیادی دارد. بزرگ و کوچک بودن آشپزخانه در طراحی دکوراسیون داخلی آن تاثیر گذار است و اینکه چه فضایی در اختیار شما قرار دارد در نوع خرید وسایل و چیدمان آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.
خرید وسیله‌ی آشپزخانه متناسب با سبک اصلی خانه اهمیت خاصی دارد، یعنی اگر دکوراسیون مدرن را انتخاب کردید و از رنگ‌های ساده و خنثی مثل سفید و طوسی برای دیوارها استفاده کردید از وسایلی که در دکوراسیون سنتی استفاده می‌شود مانند وسایل برنزی و یا پر زرق و برق استفاده نکنید و حتی فرشی که در آشپزخانه استفاده می کنید و یا پرده‌ها باید با سبک کلی دکوراسیون مطابقت داشته باشد تا باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه شما شود.

آشپزخانه

آشپزخانه یا مطبخ به اتاق یا بخشی از اتاقی گفته می‌شود که برای پخت و پز و تهیه غذا در یک خانه یا مکان تجاری استفاده می‌شود. آشپزخانه مسکونی مدرن و متوسط به‌طور معمول مجهز به اجاق گاز، سینک ظرفشویی با آب گرم و سرد، یخچال، میز کار و کابینت آشپزخانه است که مطابق با یک طرح مدولار مرتب شده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها به صورت تکمیلی دارای اجاق مایکروویو، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل برقی هستند. وظایف اصلی آشپزخانه ذخیره و پخت موارد اولیه برای تهیه و پخت غذا (و انجام کارهای مرتبط مانند ظرفشویی) است. همچنین ممکن است از فضای آن یا منطقه نزدیک به آن برای صرف غذا (یا وعده‌های غذایی کوچک مانند صبحانه)، سرگرمی و لباسشویی استفاده شود. طراحی و ساخت آشپزخانه یک بازار عظیم در سراسر جهان است.
آشپزخانه‌های تجاری در رستوران‌ها، سفره خانه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مکان‌های آموزشی و محل کار، پادگان‌های نظامی و موسسات مشابه یافت می‌شوند. این آشپزخانه‌ها به‌طور کلی بزرگتر و مجهز به تجهیزات بزرگتر و سنگین تر از آشپزخانه‌های مسکونی هستند. به عنوان مثال، یک رستوران بزرگ ممکن است دارای یخچال بزرگ در ابعاد یک اتاق و یک ماشین ظرفشویی تجاری بزرگ باشد. در بعضی موارد از تجهیزات آشپزخانه تجاری مانند سینک ظرفشویی در محیط خانه استفاده می‌شود زیرا سهولت استفاده برای تهیه غذا و دوام بالا را دارد.

طراحی آشپزخانه توسط گروه معماری آرامو دیزاین

آشپزخانه مدرن

ایده‌های جدید طراحی دکوراسیون آشپزخانه بر زمانی که در آشپزخانه سپری می‌شود متمرکز است. از این رو راحتی نورپردازی و ایجاد سرگرمی اهمیت بسیاری دارد. اصطلاح کانون خانه یک کلیشه قدیمی برای آشپزخانه است که امروزه بسیار ملموس است تا آنجا که ایجاد مکان‌های اکاری اختصاصی هم یکی از ارکان دکوراسیون آشپزخانه مدرن است. و از آنجا که نمی‌خواهیم تمام روز را به تماشای مهره ها و پیچ و مهره های آشپزخانه خود بگذرانیم ، راه حل‌های مدرن همه چیز را پشت درهای بلند کمد پنهان می‌کنند . ما از پیشرفته‌ترین لوازم خانگی گرفته تا جزئی ترین وسایل آشپزخانه، بهترین ایده‌های آشپزخانه مدرن را برای طراحی به شما ارائه می‌دهیم. فرمت آشپزخانه محبوب‌ترین پروژه بهسازی خانه است. نیازهای خود را برای همه سناریوها از شام با دوستان گرفته تا صبح‌های تنبل جمعه و وظایف خانوادگی در طول هفته در نظر بگیرید. ایده‌های طراحی آشپزخانه ما انواع روش‌های هوشمندانه برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای شما را ارائه می دهد. آشپزخانه‌های مدرن در خانه‌های امروزی کاملا در دید هستند و می‌توان گفت آشپزخانه امروزه به فضای اجتماعی اغلب منازل متصل است بنابراین دیزاین آشپزخانه مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است.
برای داشتن چنین فضایی، حتما نباید هزینه‌های بسیاری صرف کرد، بلکه با خلاقیت و  کاربرد صحیح لوازم می‌توان به فضایی مدرن در قلب خانه دست یافت. مهمترین نکته برای داشتن آشپزخانه‌ای مدرن و منحصر به فرد، به کار بردن ایده‌های خلاقانه است. ساده گرایی در فضاهای آشپزخانه مدرنیزه امروزی بسیار مهم است. در حدی که ویژگی اصلی آن به شمار می‌رود و در کنار سادگی، تمام المان‌های یک آشپزخانه کامل را باید داشته باشد. به طور کلی در دیزاین آشپزخانه مدرن نباید از تزیینات شلوغ و اضافی استفاده کنید و در صورت کلی در فضای آشپزخانه‌های مدرن سادگی و در عین حال کاربردی بودن دکوراسیون حرف اول را می‌زند.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

یکی از مشکلات اصلی زندگی در عصر جدید خانه‌های آپارتمانی کوچک است. در معماری خانه‌های کوچک هم دیواری کوتاه‌تر از آشپزخانه به چشم معماران نمی‌رسد از این رو تا جایی که امکان دارد از عرض و طول آشپزخانه کم می‌کنند. در این جا قصد داریم ایده‌های ساده و خلاقانه‌ای را برای اینکه آشپزخانه شما دلبازتر به نظر برسد ارائه بدهیم.

  • استفاده از آینه و شیشه باعث روشن‌تر شدن فضا می شود. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از یک آینه و یا دکورهای شیشه‌ای آشپزخانه ای دلباز تر داشته باشید.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از کف پوش مناسب می‌تواند تاثیر مستقیم روی دلبازتر شدن آشپزخانه شما داشته باشید. بهتر است برای این کار از کف پوش‌های رنگ روشن استفاده کنید.
  • نور و روشنایی به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می‌کند. لوسترهای کوچک با لامپ فلوئورسنت بالای پیشخوان، لامپ‌های رشته‌ای زیر کابینت و نورپردازی ملایم کف آشپزخانه برای بزرگتر نشان دادن فضا پیشنهاد می‌شود.

کابینت‌ها و قفسه‌ها بیشترین نقش را در وسایل آشپزخانه دارند بنابراین برای اینکه آشپزخانه کوچکتان بزرگ‌تر دیده شود بهتر است از قفسه‌های باز و یا کابینت‌هایی با درهای شیشه‌ای استفاده کنید.
اگر فضای کوچکی برای طراحی داخلی منزل در اختیارتان است، بهترین گزینه برای شما استفاده از طراحی آشپزخانه‌های طویل و باریک است که در اصطلاح به آن، Galley گفته می‌شود .طراحی آشپزخانه به سبک آشپزخانه‌های طویل و باریک، اگر چه قدیمی به نظر می‌آید و سال‌های طولانی در دنیا به عنوان سبکی شناخته شده مطرح است، اما کماکان قابل استفاده است و در سبک‌های مدرن آشپزخانه هم، کاربرد فراوانی دارد.

جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه یک پیشخوان جذاب و مستقل است که در وسط فضای آشپزخانه قرار می‌گیرد و تا حدودی باعث بزرگتر شدن فضای آشپزخانه است. از جزیره به شکل‌های مختلفی در طراحی آشپزخانه می‌توان استفاده کرد به عنوان مثال می‌توانید سینک یا اجاق گاز خود را روی آن نصب کنید. به طور کلی اما آشپزخانه‌هایی که در مرکز آنها یک میز کانتر به شکل مستقل قرار گرفته است به عنوان جزیره آشپزخانه شناخته می‌شوند. جطیره آشپزخانه علاوه بر اینکه به زیبایی آشپزخانه می‌افزاید بسیار کاربردی است. جزیره می‌تواند به عنوان یک انباری برای وسایل مختلف استفاده شود که به نوعی شبیه به یک کمد در وسط آشپزخانه است و به عنوان یک کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. می توانید جزیره آشپزخانه را به عنوان میز غذاخوری نیز در نظر بگیرید. در این حالت باید صفحه روی کابینت از بدنه فاصله داشته باشد تا بتوانید صندلی اپن را زیر آن قرار داده و برای صرف غذا فضای مناسبی داشته باشید. نکته جالبی که در مورد جزیره آشپزخانه وجود دارد این است که می‌توان آن را به صورت متحرک نیز طراحی کرد و در این صورت است که در زیر آن چرخ‌هایی نصب می شود تا جابه جایی به راحتی صورت گیرد که در این صورت می‌توانید برای فعالیت‌های مختلف آن را جا به جا کنید.

تزیین آشپزخانه

یکی از پرطرفدارترین تزیینات در دکوراسیون منزل، تزیین آشپزخانه با وسایل ساده و کاربردی می باشد. ما گاهی به خاطر هزینه‌های زیاد و سرسام آور و گران بودن دکوری‌ها و وسایل تزیینی از انجام هرگونه تزیینات و تغییر در فضای منزل منصرف می‌شویم.
در مرحله‌ی اول تزیین آشپزخانه پیش از هر اقدامی باید به مرتب کردن فضای آشپزخانه‌ی خود بپردازید. زیباترین تزیینات هم در فضای در هم و برهم و شلوغ جلوه‌ای نخواهد داشت.
در خانه‌های امروزی اغلب آشپزخانه‌ها دارای پیشخوان هستند. پیشخوان‌ها می‌توانند یکی از موارد تزیین باشند. از قرار دادن وسایل مختلف روی اپن آشپزخانه پرهیز کنید. قرار دادن گلدان، ظروف پذیرایی پایه دار و یا دکوری های ساده می‌تواند برای این منظور مناسب باشد. تزیین اپن آشپزخانه هر چقدر ساده تر باشد زیباتر دیده می‌شود.
پنجره‌ی آشپزخانه یکی دیگر از موارد تزیین آشپزخانه است. تزیین پنجره آشپزخانه می‌تواند با انتخاب یک پرده ی مناسب صورت گیرد و یا استفاده از آویزهای زینتی و… . در تزیین پنجره ی آشپزخانه حتما توجه داشته باشید که ایده‌ی انتخابی شما مناسب با سبک دکوراسیون داخلی‌تان باشد.

طراحی آشپزخانه

آشپزخانه قلب هر خانه است و فضایی است که بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنید. زیبایی و کارایی آشپزخانه، نقش به سزایی در نمای داخلی منزل دارد و می‌تواند جلوه‌ای خاص به خانه شما ببخشد. یکی از مواردی که در طراحی آشپزخانه می‌توانید از آن بهره ببرید استفاده از سبک‌های مختلف طراحی است.
در اینجا طراحی آشپزخانه در دو سبک مختلف را بررسی می‌کنیم

  • طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال
  • طراحی آشپزخانه به سبک مدرن

طراحی آشپزخانه به سبک مینیمال

سبک مینیمالیسم اعتقاد به ساده‌گرایی در عین شیک و منحصربفرد بودن دارد. در این سبک معمولا از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری و مشکی استفاده می‌شود. می‌توان برای کاهش سردی این رنگ ها از یک یا دو المان تزئینی با رنگ‌های مختلف نیز استفاده نمود.

طراحی آشپزخانه به سبک مدرن

سبک مدرن یکی از تاثیرات دنیای مدرن و امروزی است. رنگ های روشن در سبک مدرن بسیار مود استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به سبک زندگی و آپارتمان نشینی‌ها، این سبک توانسته به خوبی پاسخگوی نیازهای افراد در دکوراسیون باشد. در گذشته بیشتر از تجملات افراط گونه و به عبارتی زرق و برق که در سبک کلاسیک دیده می‌شود استفاده میشد. ولی امروزه سبک مدرن که فارع از تجملات افراطی و تزیین های شلوغ است توانسته جایگزین سبک کلاسیک شود.
آشپزخانه مدرن آشپزخانه‌ای است که ویژگی‌های زندگی مدرن را داشته باشد. این مدرنیته بودن باید در طراحی آشپزخانه و تمام اجزای آشپزخانه دیده شود و هیچ المان سنتی در آشپزخانه دیده نشود. این سبکاز آشپزخانه هم برای خانه‌های بزرگ که فضای بزرگ و پر نوری را برای آشپزخانه در نظر گرفته‌اند و هم برای خانه‌هایی با متراژ کوچک مناسب است. مهم‌نرین ویژگی این سبک زیبایی در عین سادگی است.

چیدمان آشپزخانه

امروزه آشپزخانه‌ها بسیار تغییر قیافه داده‌اند به گونه‌ای که در سالیان گذشته هیج کس فکر نمی‌کرد که آشپزخانه به یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه تبدیل شود. تا آنجا که برای داشتن بهترین چیدمان نیاز به بررسی و اندازه گیری باشد. و همانطور که همه می دانیم استفاده از وسایل برقی متعدد مهم‌ترین دلیل برای بررسی و اندازه گیری است. در اینجا چند مدل آشپزخانه بررسی می کنیم.

  • یکی از ساده‌ترین چیدمان‌ها در طراحی آشپزخانه، چیدمان خطی است که تمام وسایل و کابینت‌ها به صورت خطی قرار می‌گیرند و این روش باعث ایجاد فضای آزاد جلوی آشپزخانه می‌شود.
  • چینش کابینت‌ها و وسایل آشپزخانه در زاویه 90 درجه (L شکل). در این روش چون در گوشه قرار دارند فضای زیادی اشغال نمی‌کنند.
  • استفاده از سه دیوار برای چیدمان که در این روش بخشی از وسایل رو به روی هم قرار می‌گیرند که باعث فضای پیشخوان بزرگی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *