بازسازی و دکوراسیون خانه

مشتریآقای استادی
مکانتهران
تاریخ تکمیلشهریور 1402
متراژ44 متر

بازسازی این خانه‌ی کوچک در شرایطی به گروه معمای آرامو دیزاین واگذار شد که هم به لحاظ فضایی تعریف مناسبی نداشت و هم اینکه سن بالای خانه و قدیمی شدن متریال و مصالح موجود چهره‌ی خانه را نازیبا کرده بود.
بازسازی خانه‌ی فوق برای زنده کردن و به روز کردن منزل بسیار الزامی به نظر می‌رسید و برای رسیدن به این هدف یعنی خلق فضایی لوکس و به روز می‌بایست در گام اول نقشه و بستر فضایی اصلاح می‌شد که این اصلاحات به شرح ذیل انجام شد. خانه‌ی موجود تعریف فضایی مناسبی نداشت و مشکلات فضایی زیر را داشت:

بازسازی خانه قدیمی
بازسازی خانه قدیمی

وجود سرویس بهداشتی در فضای پذیرایی

وجود سرویس بهداشتی در فضای اصلی مثل پذیرایی اتفاق بسیار ناخوشایندی است و بیانگر این است که نقشه‌های اولیه توسط طراح حرفه‌ای طراحی نشده و این مورد باعث می‌شود که زندگی راحت و آسایش فضایی که یکی از وظایف معماری و طراحی داخلی است در خانه محقق نشده باشد که این مشکل تنها با بازسازی خانه و بازطراحی آن قابل رفع است. و بزرگتر از مشکل فوق باز شدن در سرویس به داخل پذیرایی بود که این مساله باعث می‌شد به اندازه شعاع بازشدگی فضای پذیرایی پرت شود.

آشپزخانه بزرگ به نسبت کل فضا

مقیاس درست یکی از مولفه‌های مهم در معماری و طراحی داخلی است و این موضوع باید در ترسیم نقشه‌های اولیه کاملا لحاظ گردد و ابعاد و اندازه‌ی فضاها متناسب با مقیاس و اندازه‌ی کل خانه و همچنین لایف استایل کارفرما صورت گیرد که متاسفانه در این پروژه لحاظ نشده بود. ما با یک پذیرایی بسیار کوچک و آشپزخانه‌ی بزرگ به نسبت فضای کلی مواجه بودیم.

پذیرایی به عنوان فضای تقسیم

همانطور که اشاره شد مساحت پذیرایی بزرگ نبود و فضای کوچکی داشت.
حالا در این فضای کوچک، درب سرویس وجود داشت که ورودی به سرویس از فضای پذیرایی صورت می‌گرفت و در سمت دیگر درب اتاق خواب بود که دسترسی به اتاق خواب نیز از فضای پذیرایی صورت می‌گرفت و این یعنی اینکه بخشی از فضای پذیرایی برای دسترسی به سرویس وبخشی هم برای دسترسی به اتاق خواب اختصاص می‌یافت و چیدمان در این فضا را بسیار سخت می‌کرد بنابراین فضایی مشخص و کام لی برای پذیرایی موجود نبود.

با بررسی موارد فوق به این نتیجه رسیدیم که ابتدا پلان و نقشه‌ی خانه را در بازسازی خانه اصلاح کنیم و طی آن عرصه‌های خصوصی و عممومی فضاها را تعریف کنیم و همچنین مقیاس و تناسبات درست فضای را در نقشه لحاظ کنیم و بعد از آن سراغ دکوراسیون رفته و با یک دکوراسیون مناسب فضایی لوکس و حرفه‌ای برای کارفرمای جوان پروژه آماده کنیم.

بعد از بازسازی خانه نوبت به دکوراسیون آن رسید که در طراحی دکوراسیون داخلی این خانه به دلیل ابعاد کوچکی که داشت از متریال روشن و با رفلکت بالا استفاده شد و همچنین عنصر آینه برای بزرگتر جلوه دادن فضا به لحاظ بصری اتخاب شد.

اقتصادی شدن پروژه:

طراحی این پروژه با متریالی مثل سنگ اسلب و آینه صورت گرفت اما چون کارفرمای پروژه دنبال یک پروژه اقتصادی بودن ترجیح دادن که از متریال مشابه استفاده شود بنابراین در اجرای پروژه از متریال پوستر به جای سنگ اسلب استفاده شد و ابزارهای گچی جایگزین ابزار پلی اورتان شد.

برای مدیریت هزینه ای اجرای پروژه از متریال مشابه در طرح استفاده شد که هم مقرون به صرفه باشد و هم اینکه جذابیت بصری را به همراه داشته باشد.

همانطور که در عکس‌های در حین اجرا مشاهده می‌فرمایید پوستر جایگزین سنگ اسلب و نقاشی دیواری شدند که بتوانند جذابیت بصری را به همراه داشته باشند.

بازسازی خانه قدیمی
بازسازی خانه قدیمی

نمایی از فضای آشپزخانه در بازسازی خانه که متناسب با ابعاد و اندازه ی کل فضا اجرا شد

 

پروژه‌ی فوق طراحی و اجرا شد و به این شکل توانستیم فضایی مناسب، لوکس و به روز با نقشه و عرصه‌ی عمومی و خصوصی مناسب برای کارفرمای جوان این پروژه خلق نماییم. بازسازی خانه می بایست بر اساس علم و دانش طراحی صورت گیرد تا بتواند نتیجه‌ی مناسبی را بهمراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *