دکوراسیون سفره خانه

شنیدن کلمه سنتی یادآور فضاهای دلنشین ،جذاب و پر از آرامش کهن الگوهای معماری ایرانی می‌باشد که با طراحی بسیار زیبا و کاربردی و با در نظر گرفتن المان‌های مهم زندگی و به کار گیری آنها در معماری و طراحی داخلی شاهکارهای معماری را رقم زده‌اند. المان‌هایی که با درگیری حواس پنج‌گانه ،زیبایی شناسی را به حد کمال می‌رسانند.

مشتریآقای زارع
تاریخ تکمیل خرداد 1400
متراژ150 متر
موقعیت مکانیشهر ری

با شنیدن درخواست کارفرما مبنی بر طراحی داخلی سفره خانه سنتی، ما در گروه معماری آرامو دیزاین مجری و طراح دکوراسیون داخلی تلاش نمودیم این المان‌های زنده را در طراحی داخلی سفره خانه سنتی گنجانده و فضایی زنده و به یادماندنی برای مخاطبین و مشتریان این سفره خانه خلق نماییم.
بعد از بازدید کامل از پروژه سفره خانه که طراحی سالن اصلی  و بخش vip آن به گروه معماری آرامو دیزاین واگذار شده بود و بررسی خواست و نیاز کامل کارفرما طراحی پروژه به شرح ذیل صورت گرفت.

طراحی سفره خانه سنتی

طراحی سفره خانه سنتی همانند طراحی رستوران، فست فود و سایر فضاهای مشابه اهمیت بسزایی دارد که در صورت طراحی حرفه‌ای و مبتنی بر دانش معماری و زیبایی شناسی می‌تواند به برند سازی سفره خانه منجر شود.
یک طراحی درست و موفق به نتایج زیر منجر می شود:

  • زیبایی شناسی اصولی
  • سازماندهی بهتر فضایی
  • بازاریابی و افزایش فروش

زیبایی شناسی اصولی

به طور کلی زیبایی شناسی در یک فضا، ارضا تمامی حواس پنجگانه را منجر می‌گردد و تجربه ای به یاد ماندنی را به همراه خواهد داشت ارضا حواس به طور خلاصه یعنی اینکه چشم‌ها، گوش‌ها از دیدن و شنیدن المان‌ها و اصوات فضای موجود لذت ببرند همچنین حس بویایی، لامسه و در نهایت چشایی ارضا شوند.
در صورتی که فضای دیزاین شده موارد فوق را مد نظر قرار دهد می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش و به یاد ماندنی برای مخاطبین خود باشد.

سازماندهی بهتر فضایی

فضایی که به صورت فکر شده و حرفه ای طراحی شود حتما تفکیک فضایی بسیار مطلوبی را بهمراه خواهد داشت و مخاطب در آن فضا به راحتی به فضایی که به دنبال آن هست دعوت شده و از سردرگمی جلوگیری می‌شود.

بازاریابی و افزایش مشتری

مشتریان امروزی سفره خانه‌ها به دنبال اتفاقاتی فراتر از سرو غذای لذیذ و با کیفیت هستند آنها به دنبال فضاهایی هستند که بتواند هیجان آنها را برانگیزد و تجربه ای تازه به آنها بدهد تجربه‌ای که بتوانند از آن برای دوستان صحبت کنند و در فضاهای مجازی به اشتراک بگذارند.
حال اگر ما در طراحی و دیزاین به فضا این موارد بپردازیم که بودن در فضای به واسطه‌ی اتفاق جذاب و هیجان انگیز به اشتراک گذاشته شود توانسته‌ایم به صورت رایگان تبلیغ کرده و مشتریان بیشتری داشته باشیم.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک فضای زیبا و متفاوت می‌تواند در نهایت به کسب درآمد بیشتر منجر شود.

 

استفاده از المان آب در طراحی داخلی سفره خانه سنتی،حرکت آب و شنیدن صدای جریان آب طبق پژوهش‌های صورت گرفته موجب آرامش روح و روان می‌شود و همچنین وجود آن به تلطیف و تهویه فضا کمک نموده و محیط پیرامون خود را دلنشین می‌نماید. تنها وجود همین المان در زیبایی شناسی اگر با اندک خلاقیت همراه باشد تمام حواس از جمله حس بصری، صدای جریان آن به ویژه با اختلاف تراز حتی ناچیز در طراحی، حس شنوایی،  نسیمی که در هنگام جریان از آن پوست ما را نوازش می‌دهد، حس لامسه که یکی از مهمترین حواس هاست را درگیر می‌نماید و موجب ارضای این حواس می‌شود ناگفته نماند که در صورت مجاورت با گیاهان سبز رایحه مطبوع آنها حس بویایی را هدف گرفته و به این صورت زیبایی شناسی را تمام و به کمال می‌رساند.

گروه معماری آرامو دیزاین با علم بر موارد فوق آبنمای کوچکی متناسب با فضا برای بخش vip سفره خانه طراحی نمود و با جریان آن در سراسر فضا، تاثیرات مثبت آن به کل فضا حاکم شد.
در چیدمان فضا تخت استفاده شد که حفظ محرمیت توسط پارتیشن های جدا کننده میر گردید و در انتخاب پارتیشن‌­ها تلاش شد تا از نمونه‌های گره چینی که متناسب با حس فضا می‌باشد استفاده شود تا به خوبی بتواند حس سفره خانه سنتی را القا نماید.

ضلع مقابل سالن اصلی به درخواست کارفرما با مبلمان چیدمان شد که برای حفظ حس سفره خانه سنتی  و حفظ حریم، آن بخش نیز با پارتیشن چیدمان شد.
وجود آبنما با کاشی های ایرانی و جریان سازی آب در کل فضا و استفاده از پارتیشن های گره چینی  به خوبی توانست ایجاد حس فضای سفره خانه سنتی را میسر نماید و با جانمایی گل و فلاور باکس ها که علاوه بر ایجاد جذابیت بصری، جدا سازی تخت ها و محرمیت فضایی را نیز ممکن می ساخت آرامش فضا را دوچندان ساختیم.

از دیگر المان‌های مورد استفاده در معماری ایرانی رواق می‌باشد که با توجه به فضا به صورت طاق‌هایی دکوراتیو بر جداره‌های بی روح سالن اصلی نشست و جانی به آن بخشید.
جداره‌های سالن سفره خانه با آجرهای سفید طراحی شد که هم بتواند بافت زیبای خود را نشان دهد و همچنین رنگ سفید آن از کوچک نمودن فضا جلوگیری نماید.
سقف فضا به دلیل تاسیساتی که از آن رد می‌شد به صورتی دیزاین شد که ارتفاع سقف را بیش از حد کوتاه نکرده همچنین پوشش مناسبی برای تاسیسات باشد که با طراحی نوارهای گره چینی هارمونی فضا را کامل و فضایی منسجم ایجاد نمود.

برای نورپردازی فضا از طراحی سقف و جداره سازی‌های کمک گرفتیم و با نورپردازی عمومی برای کل فضا، نورپردازی موضعی برای تخت‌ها و نورپردازی‌های تاکیدی برای بخش‌های ویژه صورت گرفت.
کفسازی فضا قبلا انجام شده بود و کارفرما تاکید داشتند که با همان متریال کف ادامه کار صورت گیرد بنابراین برای ایجاد انسجام و هارمونی کل فضا از این متریال در بخش‌های دیگر فضا نیز استفاده شد تا بتوانیم کلیتی واحد داشته باشیم.
بخش vip  بصورت کامل با پارتیشن‌های جداکننده از بخش سالن تفکیک شد تا بتواند فضایی مجزا برای خواست‌ها و نیازهای مربوط به این بخش از سفره­ خانه داشته باشد اما جهت حفظ انسجام و هارمونی کل فضا در طراحی به مانند سایر بخش‌های سفره خانه دیزاین شد.

 المان های موثر در طراحی سفره خانه سنتی

در طراحی سفره خانه سنتی استفاده از المان‌های نوستالژیک و سنتی هر اقلیم می‌تواند به ایجاد حس فضا کمک کند برخی از المان‌های سنتی یادآور روزگار کهن ایرانی به قرار زیر می‌باشند:

  • المان آب

    استفاده از آب به صورت جوی جاری یا آب نما و فرم‌های دیگر همواره در معماری ایرانی مشاهده می‌گردد بنابراین به کار گیری هوشمندانه و امروزی این المان می‌تواند در طراحی داخلی سفره خانه بسیار مهم باشد.
    یکی از پرکاربردترین المان‌ها در فضای سنتی به کارگیری حوض‌های زیبای ایرانی می‌باشد که با فرم های متفاوت و جذاب خود به تلطیف فضای موجود کمک می‌کند.

  • مبلمان سنتی

    جانمایی تخت به جای میز و صندلی در سفره خانه‌های سنتی می‌تواند راهکار مناسبی باشد که اگر با قالیچه‌های سنتی همراه باشد حس فضا را دو چندان می‌کند.
    استفاده از لوسترهای سنتی در این فضا پیشنهاد می‌گردد.
    تابلوهای خطاطی به خط نستعلیق نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

 

طراحی داخلی سفره خانه
  • پنجره‌های ارسی

    پنجره‌های ارسی، به پنجره‌های مشبکی گفته می شود که با شیشه‌های رنگی مزین می‌شدند و معمولا از پایین تا بالای یه دیوار را شامل می‌شدند استفاده از این المان قدیمی که در بسیاری از خانه‌های سنتی یافت می‌شد می‌تواند به حس فضایی سفره خانه کمک کند.

  • رواق

    رواق در فضاهای ایرانی به وفور یافت می شود که اگر فرم آن در طراحی داخلی سفره خانه استفاده شود می‌تواند حس بسیار قوی‌ای از فضای سنتی را بهمراه داشته باشد.

  • گل و گیاه

    جانمایی هوشمندانه‌ی فضای سبز که بتواند چند کاربری دیگر هم به همراه داشته باشد فضای سفره خانه را جذاب‌تر می کند.
    یکی از این کاربری‌ها می‌تواند ایجاد محرمیت به وسیله‌ی گل و گیاه باشد که علاوه بر زیبا شدن، خلق فضایی دنج و آرام را میسر می‌کند.

 متریال در طراحی سفره خانه سنتی

  • متریال آجر

    آجر از مصالح پرکاربرد در ایران به ویژه در مناطق مرکزی و گرم و خشک بود که به دلیل ظرفیت گرمایی خود منجر به آسایش فضایی می‌شد و به با این دلیل اقلیمی در خانه‌های سنتی بسیار استفاده می‌شد و امروزه با مدرن شدن بسیاری از ساختمان‌ها استفاده از مصالح آجر کم‌رنگ‌تر شده است بنابراین استفاده از آجر می‌تواند یادآور خانه‌ها و فضاهای سنتی ایرانی باشد.

  • متریال کاشی

    استفاده از کاشی‌های هفت رنگ یا کاشی آبی ایرانی به ویژه در حوض‌ها بسیار رواج داشت که استفاده حرفه‌ای از آنها می‌تواند زیبایی فضا و جذابیت آن را دو چندان کند.
    علاوه بر حوض می‌توانید از کاشی برای جداره‌ها، کف و حتی سقف نیز استفاده نمایید. 

  • شیشه های رنگی

    شیشه‌های رنگی که در قدیم در پنجره‌ها و درها استفاده می‌شد و به انتقال نور چند رنگ به داخل فضا منجر می‌شد می تواند بسیار اثر‌گذار باشد. همچنین استفاده از پارتیشن‌های گره چینی در جداره‌ها و سقف می‌تواند مفید باشد. خیلی از کارفرمایان دوست دارند که طراحی سفره خانه‌های سنتی به شکل امروزی صورت گیرد یعنی المان‌های سنتی را به شکل‌ها و فرم‌های امروزی تر جایگزین کرد که این امر به خلق فضایی امروزی با هویت ایرانی منجر می‌گردد.

نمونه‌هایی از انواع سفره‌خانه های سنتی

طراحی داخلی سفره خانه
طراحی داخلی سفره خانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *