برای دکوراسیون داخلی منزل از کاغذ دیواری استفاده کنیم با رنگ و نقاشی؟

 

کاغذ دیواری یا رنگ؟

یکی از سوالات رایجی که مشتریان در زمان مشاوره طراحی برای مشتریان آرامودیزان مطرح است، تفاوت کاغذ دیوار و رنگ آمیزی می‌باشد، در واقع می‌خواهند بدانند بهتر است از کدامیک برای طراحی منزلشان استفاده کنند؟ کدامیک از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است؟ ماندکاری کاغذ دیواری بیشتر است یا رنگ آمیزی؟ پاسخ به سوال فوق به عوامل زیادی و به شکل حرفه‌ای تر به استراتژی طراحی بستگی دارد چون به شکل مستقل هر دو متریال جذابیت‌های خود را دارند و می توانند فضای لوکس و لاکچری را میسر کنند. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کاغذ دیواری پذیرایی 2024
رنگ آمیزی دکوراسیون داخلی

تفاوت رنگ و کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری‌ها به دلیل تنوع بالایی که در طرح و رنگ دارند در مواردی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. در مقابل رنگ آمیزی یا نقاشی در دکوراسیون داخلی از تنوع کمتری برخوردار است. هم رنگ و هم کاغذ دیواری برای اجرا به یک زیرسازی نیاز دارند تا سطح دیوار یکنواخت و یکدست باشد. لازم جالبه که بدونید، یکی از مزایای اصلی رنگ این است که اگر اشتباه در اجرا وجود داشته باشد، رنگ آمیزی را می‌توان دوباره تکرار کرد که برای بار دوم کار راحت‌تر پیش می‌رود ولی اصلاح کاغذ دیواری به نسبت سخت‌تر می‌باشد. در ادامه تفاوت کاغذ دیواری و رنگ آمیزی در دکوراسیون داخلی را از جوانب مختلف توضیح خواهیم داد.

رنگ در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون منازل کوچک کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ؟

یکی از اهداف طراحی در آپارتمان‌ها و منازل کوچک، بزرگ جلوه دادن فضا به لحاظ بصری می باشد و این هدف به راحتی با دکوراسیون داخلی امکان پذیر است.
برای بزرگ جلوه دادن فضا می‌بایست بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنیم زیرا باعث دلبازتر شدن منزل یا محل کار می‌شوند. در مکان‌های کوچک نباید از نقش و نگار استفاده کرد هر چقدر دیوار ساده‌تر باشد فضا بزرگتر دیده می‌شود. از آنجائیکه اکثر کاغذ دیواری‌های موجود در بازار بافت و نقش دارند خیلی نمی‌توانند برای منازل کوچک مناسب باشند زیرا بافت و طرح‌های کاغذ دیواری فضا را شلوغ تر و منزلتان را کوچک تر جلوه می‌دهند. بنابراین در این منازل استفاده از رنگ و نقاشی دیوارها با رنگ‌های روشن و خنثی می‌تواند تصمیم بهتر و نتیجه‌ی مطلوب‌تری را بهمراه داشته باشد.

زیباترین کاغذ دیواری برای دکوراسیون منزل
زیباترین نقاشی دیوار منزل

کاغذ دیواری یا رنگ کدامیک به صرفه‌تر است؟

کیفیت کاغذ دیواری و رنگ انتخابی در هزینه بسیار تاثیرگذار است. ولی با این حال بین رنگ و کاغذ دیواری تفاوت وجود دارد و کاغذ دیواری هزینه بالاتری دارد. البته دوام و ماندگاری بالای کاغذ دیواری باعث کاهش هزینه در چند سال آینده می‌شود. برای افرادی که هر چند سال یکبار طراحی و دکوراسیون منزل را تغییر می‌دهند، کاغذ دیواری مقرون به صرفه نمی‌باشد. البته از لحاظ طراحی بهترین گزینه ترکیب کاغذ دیواری و رنک می‌باشد.

با توجه به سبک دکوراسیون داخلی کدام یک از متریال کاغذ دیواری یا رنگ انتخاب شود.

زیباترین کاغذ دیواری 2024
بهترین ظرح برای رنگ آمیزی اتاق

با توجه به متریال موجود دربازار و وجود انواع طرح و رنگ مختلف محدودیتی در انتخاب نوع متریال نیست فقط باید دقت داشته باشیم که بعنوان مثال در دکوراسیون به سبک کلاسیک از کاغذ دیواری های کلاسیک و در طراحی به سبک مدرن از کاغذ دیواری های متناسب با همین سبک استفاده کنیم. هرچند برای سبک کلاسیک چون این سبک مخصوص فضاهای بزگ هست و محدودیت فضایی نداریم اولویت اول با کاغذ دیواری می باشد.

اجرای کاغذ دیواری راحت تر است یا رنگ

زیباترین کاغذ دیواری برای پذیرایی
رنگ آمیزی دیوار

کاغذ دیواری به زمان کمتری به نسبت رنگ آمیزی نیاز دارد. برای رنگ‌آمیزی باید وسایل خانه جمع شود و این پروسه زمان‌بر می‌باشد. ولی برای کاغذ دیواری نیازی به جمع آوری وسایل نبوده و در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانید نتیجه کار را ببینید.
اگر در زمان اجرا دکوراسیون داخلی ملک تخلیه باشد انتخاب متریال به استراتژی طرح بستگی دارد و محدودیتی برای اجرای هیچکدام نیست اما بسیاری از کارفرماها در شرایطی که خودشان ساکن هستند دنبال تغییر دکواسیون می‌باشند که در این صورت با توجه به زمان کمتر نصب کاغذ دیواری و اجرای تمیزتر آن استفاده از کاغذ دیواری بهتر است و در این شرایط اگر مساحت منزلتان کوچک است بهتر است از کاغذ دیواری رنگ روشن و با بافت کم استفاده کنید تا بتوانید در دراز مدت از فضای زندگیتان لذت ببرید.

آیا می توانیم کاغذ دیواری را بشوییم؟

لکه‌هایی مانند جوهر روی کاغذ دیواری قابلیت شستشو ندارند ولی لکه‌های جزئی به راحتی شستشو می‌شوند. البته کاغذ دیواری‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر طراحی شده‌اند این قابلیت را دارند. برای تمیزی کاغذ دیواری می‌توانید از یک اسفنج نرم، کمی صابون و آب استفاده کنید.

بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی

سازگاری با محیط زیست

در طراحی و ساخت رنگ از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که برای محیط زیست خطرناک است ولی در مقابل کاغذ دیواری‌ها از الیاف‌هایی که با محیط زیست سازگاری دارند، ساخته می‌شوند. در نتیجه خطر کمتری برای کره زمین خواهند داشت.

موارد کاربرد رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری متفاوت است

کاغذ دیواری برای تمام قسمت‌های خانه مناسب نمی‌باشد. برای طراحی آشپزخانه و حمام نمی‌توانید از کاغذ دیواری استفاده کنید زیرا رطوبت باعث آسیب به بافت کاغذ دیواری شده و ظاهر آن را خراب می‌کند. بنابراین برای مکان‌های اینچنینی رنک‌آمیزی گزینه‌ی مطمئن‌تری می‌باشد. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید هم باید به این نکته توجه داشته باشید. می‌توانید از رنک‌های استفاده کنید که با رطوبت هوا مقابل می‌کنند.

کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی
کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی

نگهداری:

اگر در دیوار رنگ شده لک‌های عمقی ایجاد شود که با شستشو قابل حل نباشد به راحتی می‌توان عیوب کوچک را با رنگ‌آمیزی مقطعی برطرف کرد و نیازی به نقاشی مجدد نیست. ولی اگر نقطه کوچکی از کاغذ دیوار پاره شود باید دوباره مراحل چسباند تکرار شود. همچنین از لحاظ اقتصادی می‌تواند پر هزینه‌تر باشد

بخشی از مصاحبه مدیر طراحی گروه معماری آرامو دیزاین با سایت چیدانه در رابطه با انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ

سخن آخر:

در این مقاله مزایا و معایب کاغذ دیواری و رنک آمیزی در دکوراسیون داخلی کفته شد. انتخاب آنها به شرایط، سلیقه و نیاز کارفرما بستگی دارد. ترکیب کاغذ دیواری و رنگ آمیزی بهترین گزینه برای طراحی جذاب و گیرا می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *