یکی از راه‌های نظم بخشیدن به منزل وجود کتابخانه  برای نگهداری کتاب‌های متفاوت می باشد همچنین وجود کتابخانه در منزل با ایجاد حس خوشایندی که القا می‌کند نوعی ترغیب برای مطالعه بیشتر فراهم می‌آورد که از نیازهای انکار ناپذیر همه‌ی ما است. برای داشتن کتابخانه در منزل الزامی ندارد که حتما هزینه های سنگین متحمل شویم یا با دلایلی نظیر کمبود فضا از وجود آن صرف نظر کنیم.
در این نوشتار در نظر داریم با ارائه ایده‌های ساده و خلاقانه بتوانیم کتابخانه‌ی منزلمان را متناسب با نیاز، علاقه و با راهکارهای ساده اجرایی، طراحی و اجرا نماییم.

ایده های ساده و خلاقانه برای طراحی کتابخانه در منزل

خیلی ساده و با استفاده از متریال در دسترس، که پیدا کردن آنها بسیار آسان است می‌توانید کتابخانه‌هایی زیبا و حتی دکوراتیو داشته باشید که علاوه بر کاربرد خود بر جذابیت منزلتان نیز بیافزاید. برای این کار می‌توانید با استفاده از تخته‌های چوبی یا ام دی اف و . . . فرم‌های متفاوتی از کتابخانه در منزل اجرا نمایید.همچنین استفاده از شیشه برای ایجاد قفسه و شلف در کتابخانه نیز می‌تواند متریال در دسترسی باشد که اجرای این المان را آسان می‌کند. با همین ابزار ساده و همچنین برخی از اشیاء دورریختی و با کمی خلاقیت می‌توانید کتابخانه‌ای جذاب و زیبا ایجاد نمایید.

نمونه‌هایی ساده برای یک کتابخانه زیبا و کاربردی:

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
  • جعبه ها و باکس هایی که شاید در نگاه اول خیلی کاربردی نبوده به راحتی می توانند با کمی خلاقیت و ذوق و سلیقه به کتابخانه ای زیبا تبدیل شوند که بر روی هر دیواری قابل نصب باشند.
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
  • استفاده از باکس‌های موجود در بازار و چیدمان آنها با فرم‌های متفاوت و متنوع
  • چیدمان ام دی اف با رنگ‌ها و سایزهای متفاوت که خلق فرم‌های متنوع را میسر می‌نماید.
  • نصب متفاوت و زاویه‌دار قاب‌های چوبی ساده و چیدمان خلاقانه کتاب‌ها روی آن

 

 

کتابخانه دکوراتیو

امروزه با وجود آپارتمان‌های کوچک در نظر گرفتن فضایی مجزا برای کتاب برای همه امکان پذیر نیست همچنین به کارگیری کتابخانه‌های بزرگ  که تنها یک کاربری را بعهده دارند خیلی مناسب حال و هوای این فضاها نمی‌باشد. ایده‌ی مناسبی که هم بتواند کتابخانه‌ای زیبا برای شما تامین کند و هم وظیفه دکور خانه را بعهده داشته باشد می‌تواند راهگشا باشد.
کتابخانه‌های دکوراتیو این امکان را فراهم می‌کنند که شما بتوانید از یک المان چندین استفاده را داشته باشید بعنوان مثال جانمایی گل‌های تزئینی، اشیاء دکوراتیو، شمع‌های تزئینی و غیره  که هر کدام از اینها می‌تواند زیبایی فضای شما را دو چندان نماید بر روی این کتابخانه‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.
جانمایی قاب عکس‌های خانوادگی و یا تصاویر خوشایند که دیدن آنها برایتان لذت‌بخش است.نور پردازی تاکیدی اشیاء روی کتابخانه از دیگر راه‌های دکوراتیو نمودن کتابخانه می‌باشد.

نمونه‌هایی از طراحی‌های خلاقانه کتابخانه که به صورت دکوراتیو می‌باشند.

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه

راهکارهای ساده برای اجرای کتابخانه در منزل

برای ساخت نمونه‌های فوق بهتر است از راهکارهای ساده استفاده نمایید راهکارهایی که هزینه‌ی بسیار ناچیزی به همراه دارند و در عین حال نتیجه‌ی مطلوب را میسر می‌نمایند. راهکارهایی مثل استفاده از طناب‌هایی که رنگ و جنس آنها نیز می‌تواند به جذابیت کار بیفزاید.
در تصاویر زیر خواهید دید که با مقداری طناب و گره زدن آن می‌توانید کتابخانه‌ای زیبا و دکوراتیو داشته باشید.

نمونه هایی برای اجرای ساده کتابخانه:

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه
ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه

با روش‌های ساده فوق می‌توانید ایده‌ها و طرح‌های خود را اجرایی نماید و از اجرای آنها لذت ببرید.

کتابخانه برای اتاق کودک

یکی از فضاهایی که نیاز به وجود کتابخانه را تاکید می نماید اتاق کودک است. کتابخانه اتاق کودک باید به گونه ای باشد که به لحاظ مقیاس متناسب با کودک و در دسترس کودک بوده و کودک بتواند هر زمان از آن استفاده نماید.
پیشنهاد می‌گردد کتابخانه کودک تا جای ممکن انعطاف پذیر باشد تا بتوان متناسب با رشد کودک آن را تغییر داد. بنابراین بهتر است بیشتر از اینکه به فکر متریال گران باشید از متریال و مصالحی استفاده کنید که بتوانید به راحتی آن را تغییر داده و در این امر از نظرات خود کودک نیز استفاده کنید.
همچنین استفاده از رنگهای شاد برای این فضا بسیار تاثیر گذار است. تا جای ممکن از طراحی پویا استفاده نمایید فرم‌های متنوع و استفاده از گل و فضای سبز می‌توانید در پرورش خلاقیت کودکتان تاثیر گذار باشد.

 نمونه های ساده کتابخانه کودک:

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه

چه مکانی را برای کتابخانه در نظر بگیریم

متاسفانه کتابخانه موضوع جدی برای طراحی خیلی از خانواد‌ه‌ها در ایران نیست. هرچند به تجربه کارفرماهایی داشتیم که وقتی برای طراحی و دکوراسیون داخلی منزل خود به ما مراجعه می‌کردند تاکید ویژه‌ای برای کتابخانه داشتند. اما نکته‌ی مهم برای امتناع خیلی از کارفرمایان این است که به نظر برخی از آنها امکان لحاظ همچین فضایی در آپارتمان کوچکشان وجود نداشت.
در این قسمت به نمونه‌هایی می‌پردازیم که بعضا ساختار شکنی می‌کنند و در فضاهایی غیر عرف کتابخانه طراحی و اجرا می‌کنند در بسیاری از جوامع وجود کتابخانه فضایی است که بسیار جدی به آن تاکید و جزء ریز فضاهای معماری محسوب می‌شود. همانطور که می دانیم کتاب و کتابخوانی برای رشد و ترقی انسان بسیار تاثیر گذا است بنابراین بهتر است وجود آن را در منزل پررنگ نماییم. در تصویر زیر خواهیم دید که کتابخانه به آشپزخانه راه یافته است یا در نمونه ای دیگر بعنوان کاور کامل یک دیوار در فضاهایی مثل نشیمن و پذیرایی خودنمایی می کند.

 

 

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه

برای پیدا کردن فضایی جهت نگه داری کتاب فضای زیر پله نیز می‌تواند راهگشا باشد. کنج‌های دیوار که شاید خیلی وقت‌ها بلااستفاده است می تواند فضایی برای اجرای یک کتاخانه ساده فراهم نماید.

 

پنجره‌گاه از فضاهایی است که کریستوفر الکساندر در کتاب معماری و راز جاودانگی بسیار به آن تاکید می‌نماید و چقدر می‌تواند جذاب باشد که از فضای پنجره‌گاه برای خود کتابخانه و نشیمنی برای مطالعه کتاب ایجاد نماییم.
پنجره‌گاه به نشیمن جلوی پنجره می گویند که با نشستن روی آن می توان به فضای بیرون پنجره دسترسی بصری داشت و چه بهتر که این فضا برای مطالعه ی کتاب اختصاص یابد.

 

ایده هایی خلاقانه برای کتابخانه

سخن پایانی

هدف این نوشتار ارائه ایده‌های ساده و خلاقانه برای ایجاد کتابخانه  و راهکارهایی برای اجرای آن بود تا بتوانیم کتاب و کتابخوانی را به صورت جدی بعنوان یکی از فعالیت‌های روزانه خود داشته باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *