سبک آرت نو نام سبکی در اروپا بود که تمام جنبه‌های هنری طراحی مثل نقاشی و گرافیک و پیکر تراشی و طراحی داخلی و معماری را دربر داشت. عناصر شاخص آن فرم‌های نباتی،خطوط منحنی و حسی از حرکت بود که در تزئینات تصویری یا انتزاعی بیان می‌شد. این سبک به جای الهام و تقلید از گذشته، توجه به آینده و ابداعات و تکنولوژی را مدنظر قرار داد ومعماران این سبک از مصالح مدرن مثل آهن و چدن و بتن استفاده می‌کردند.
سبک آرت نو را می‌توان با تازگی مرتبط دانست و از نظر علمی و اخلاقی و سیاسی با هدف تلاش برای پیوند هنر و زندگی اجتماعی ظاهر شد اما از نقطه نظر فرهنگی به رسوم بورژواها گرایش یافت.
ویکتور ارتا از اولین معماران سبک آرت نو محسوب می‌شود .ساختمان‌های زیادی در بلژیک ساخت که در آنها از ستون‌های چدنی و نرده‌های آهنی و تزئینات روی کف، دیوار و سقف و غیره استفاده کرده که به صورت فرم‌های نرم و سیال و در هم تنیده ظاهر می‌شدند.
از دیگر معماران خلاق  سبک آرت نو می توان به آنتونی گائودی اشاره کرد که معتقد بود در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد. معماری آنتونی گائودی از سبک آرت نوو فراتر رفته و منبع الهام معماران پست مدرن واقع شده است ساختمان مسکونی کازامیلا از آثار دوران پختگی او محسوب می‌شود که در آن احجام و خطوط به گونه‌ای با هم ترکیب شده‌اند که آرام ندارند.

معماری به سبک آرت نو

جنبش سبک آرت نو با وجود عمر کوتاهش، امروزه همچنان بر طراحی تأثیرگذار است. هدف این جنبش این بود که کاملا اصیل باشد و هیچ چیزی از گذشته را تقلید نکند.
با وجودی که سبک آرت نو در آغاز تحسین شد، اما شهرتش خیلی زود رو به کاهش گذاشت. منتقدان این سبک را به خاطر داشتن جزییات بیش از حد، گران بودن و اسراف گرایانه بودنش متهم کردند.
با وجود این، زیبایی آرت نو غیر قابل انکار است و امروزه هنوز هم مورد تحسین می‌باشد.

چگونه منزل خود را به سبک آرت نو طراحی نماییم؟

برای طراحی به سبک آرت نو تا جای ممکن از خطوط مستقیم استفاده نکنید و خطوط منحنی و سیال را جایگزین آن نمایید بعنوان مثال کاغذ دیواری‌هایی با بافت و خطوط ظریف و منحنی استفاده کنید دیوار کانونی را با آن پوشش دهید در صورت وجود یله در منزلف نرده‌های آهنی با خطوط نرم می‌تواند به شکل گیری این سبک کمک نماید از شیشه‌های رنگی و متریال با رگه‌های سیال جهت طراحی آپارتمان استفاده نمایید تابلوهای هنری برای تزئین دیوارها مناسب می‌باشند.
در کل استفاده از موتیف‌های سبک آرت نو در چوب‌های کنده کاری شده و دیگر متریال مورد استفاده می‌تواند به وجود این سبک تاکید نماید استفاده از شیشه‌های رنگی و ویترای در لوسترها و آباژورها و به کار گیری آن در پنجره‌ها ا ز عناصر این سبک محسوب می‌شود.

منابع:
مبانی و مفاهیم در معماری غرب  – دکتر وحید قبادیان
انسان طبیعت معماری- بابک داریوش
معماری غرب ریشه ها و مفاهیم –امیر بانی مسعود

معماری به سبک آرت نو
معماری به سبک آرت نو
معماری به سبک آرت نو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *