دکوراسیون پذیرایی

اتاق پذیرایی نمادی از کل خانه است نمایی از چگونگی زندگی ، علایق و اغلب سلیقه و ذوق هنری ما را مورد قضاوت قرار  می دهد.بنابراین باید تصویر مناسبی از شخصیت ، خانواده و علایق ما را نشان دهد.

با توجه به مساحت پذیرایی ( بزرگ یا کوچک) بودن این فضا، فعالیت های گوناگونی را می تواند شامل می شود از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • جایی برای آرامش و رفع خستگی های روزانه
  • تماشای تلویزیون و حتی مطالعه کتاب
  • فضایی برای دور هم نشینی و گپ و گفت های خانوادگی و صمیمانه
  • مکانی برای پذیرایی از مهمان و در کل گذران اوقات خوش با جمعی بیشتر از خانواده شخص

البته همانطور که گفته شد فعالیت های مذکور می تواند کم یا زیاد شود و در فضای پذیرایی صورت گیرد تعداد و نوع این فعالیت ها به مواردی مثل فرهنگ، مساحت منزل و نیاز خانواده بستگی دارد.

مرکز تجمع، نمایش ذوق و سلیقه ی، پایتخت منزل و کانون توجه شما، پذیرایی است و به تجربه ثابت شده در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی منزل از فضاهایی که به لحاظ طراحی و زیبایی شناسی اهمیت بسزایی دارد پذیرایی است. بهترین طراحی، زیباترین اثاثیه و مبلمان لوکس و اکسسوریهای تزئینی و دکوراتیو برای این فضا در اولویت است.

بنابراین باید توجه کنیم این وسواس و توجه زیاد منجر به آشفتگی بصری و سلب آرامش نشود و با وجود هزینه ی زیاد، حسی که از این فضا انتظار داریم را به ما ندهد.

پذیرایی منزل شما چه اندازه ­ای است؟

یکی از نکاتی که در دکوراسیون پذیرایی بسیار اهمیت دارد ابعاد پذیرایی منزل شماست. با توجه به کوچک یا بزرگ بودن فضای نشیمن طراحی و دکوراسیون پذیرایی شما متفاوت است.

    • دکوراسیون پذیرایی بزرگ
  • دکوراسیون پذیرایی کوچک
  • دکوراسیون پذیرایی مربعی
  • دکوراسیون پذیرایی مستطیلی

 دکوراسیون پذیرایی بزرگ

در صورت بزرگ بودن و داشتن فضایی بیشتر می توان جایی دنج با دو صندلی جهت نوشیدن قهوه و چای ، چیدمان میز نهارخوری، تلویزیون و غیره باشد. در این صورت معمولا فضا ها را با توجه به فرم پذیرایی، موقعیت نورگیری و دید به منظره مناسب از طریق تغییر در متریال کف ، سقف ، دیوارها و نوع چیدمان، تفکیک می­کنند تا هر فعالیت در بهترین جای ممکن صورت گیرد و لذت انجام آن را ارتقا بخشد.

شاید تصور کنید دکوراسیون پذیرایی بزرگ به نسبت راحت تر است ولی اگر اجزای پذیرایی به درستی انتخاب نشود و همچنین چیدمان اصولی انجام نگیرد نتیجه ی کار بسیار زننده خواهد بود. منظور از چیدمان فقط چینش مبل و صندلی نیست بلکه با رعایت اصول طراحی داخلی می توانید یک دکوراسیون شیک و زیبا داشته باشید. در ابتدا باید نیازسنجی انجام شود. برای مثال تعداد مبل ها و دیگر اجزای نشیمن، رنگ های اصلی و فرعی دکوراسیون ، سبک طراحی دکوراسیون نشیمن و مواردی نظیر اینها باید بررسی شود.

یکی از عواملی که باعث بزرگتر دیده شدن فضا می شود ارتفاع است. برای رسیدن به این امر باید از دیوارها به خوبی استفاده کنید. استفاده از دیوارها به این معنی است که آویزها و پرده ها را نزدیک سقف و بالاتر از فاصله بین قاب پمجره و سقف آویزان کنید. پوشش دادن این فاصله باعث می شود هم دیوارتان بلندتر به نظر برسد و هم جلوه زیباتری داشته باشد.

دکوراسیون پذیرایی کوچک

 اگر پذیرایی کوچک است و به شکل مربع که جای خیلی زیادی هم ندارد می تواند حتی به جای ست کامل مبلمان و میزعسلی از یک یا دو مبل راحتی با رنگ روشن چیدمان شود و تجربه ای لذت بخش را بهمراه داشته باشد.

جالب است که بدانید دکوراسیون پذیرایی کوچک به نسبت دکوراسیون پذیرایی بزرگ هم راحت تر و هم کم هزینه تر است. یک فضای پذیرایی کوچک را می توان مطابق اصول طراحی داخلی جوری چیدمان کرد، که علاوه بر زیبایی بزرگتر از مقیاس واقعی خود جلوه دهد. انتخاب نوع مبلمان در دکوراسیون پذیرایی کوچک بسیار تاثیر گذار است. مبلمان های بزرگ اشتباه ترین انتخاب برای پذیرایی های کوچک است.

رنگ روشن دیوارها میتواند به بزرگتر دیده شدن فضا کمک کند. رنگ های تیره هم در صورتی که از مبلمان روشن استفاده کنید همین کابرد را دارد.  زیرا رنگ های تیره باعث می شوند دیوارها نادیده گرفته شوند و تمرکز روی دکوراسیون خانه باشد.

رنگ ها خنثی بهترین انتخاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک هستند.

دکوراسیون پذیرایی مربعی

در دکوراسیون پذیرایی مربعی در قدم اول یک نقطه را باید به عنوان نقطه مرکزی در نظر بگیریم. این نقطه مرکزی می تواند تلوزیون یا شومینه باشد. بعد از مشخص کردن نقطه کانونی مبلمان را به روش اصولی روبه رو روی نقطه کانونی قرار می دهیم. در دکوراسیون پذیرایی مربعی شکل، میتوانید مبلمان را در راستای یک خط بچینید. همچنین می توانید به صورت زاویه دار قرار دهید که یک دکوراسیون مدرن داشته باشید. برای این مدل دکوراسیون ها بهتر است از رنگ های هماهنگ استفاده کنید. نورپردازی در دکوراسیون پذیرایی مربعی شکل بسیار مهم است.

دکوراسیون پذیرایی مستطیلی

دکوراسیون پذیرایی مستطیلی به نسبت به دقت بیشتری نیاز دارد. یکی از مشکلات رایج در دکوراسیون پذیرایی مستطیلی چیدن مبلمان است. چیدمان درست و اصولی مبلمان باعث می شود فضای پذیرایی شما بسیار زیبا جلوه دهد و همچنین از عریض دیده شدن آن جلوگیری می کند. مبلمان ال شکل می تواند یکی از گزینه های مناسب برای این مدل پذیرایی ها باشد. بهتر است از وسایل اضافه و یا مبلمان اضافه در فضای نشیمن خود استفاده نکنید. این امر باعث بزرگتر دیده شدن فضای پذیرایی شما می شود.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون پذیرایی و جلوگیری از آشفتگی بصری

  • طراحی و چیدمان پذیرایی را متناسب با سبک مورد علاقه خودتان پیش ببرید و این بستگی کامل به روحیات و هدف شما از طراحی دارد.اگر به دنبال فضایی با نظم بالا و دلباز و راحت هستید سبک مدرن می تواند برای شما مناسب باشد. اگر به دنبال تجمل و تشریفات در بخش هایی از فضای منزل هستید سبک کلاسیک می تواند مناسب باشد البته از الزامات این سبک بزرگ بودن فضا، ارتفاع بلند سقف، تقارن، عدم انعطاف پذیری و . . . می باشد.

اما اگر به دنبال طراحی منطبق با روحیات، فرهنگ و فضای منزل خود و به دنبال طراحی خلاقانه  و لوکس بر اساس دانش روز دنیا با خلق فضاهایی بهینه برای بهترین عملکرد در این فضا هستید می توانید از مشاوره کارشناسان گروه معماری آرامو دیزاین استفاده نمایید تا به بهترین طراحی دکوراسیون ممکن برسید.

از چیدمان اثاثیه ی تزئینی و دکوراتیو در فضای ما بین و مسیر های رفت و آمد خودداری کنید.

در صورت چیدمان تلویزیون در این فضا دقت کنید که مقابل پنجره نباشد زیرا نور خورشید را به چشمان شما منتقل می کند که آسایش شما را مختل و بر قوه بینایی اثری نامطلوب می گذارد

در صورتی که پذیرایی شما جوابگوی دو دست مبلمان برای پذیرایی و مبلمان راحتی برای نشیمن خصوصی نیست می توانید از یک ست مبلمان مناسب برای پذیرایی و یک نیم ست برای نشیمن استفاده نمایید.

برای ایجاد هارمونی و هم رنگ ساختن اثاثیه ی منزل، از فرش، مبلمان، کوسن های آنها و پرده و همچنین رومیزی و گلدان استفاده کنید زیرا بیشتر مرکز توجه هستند.

تلاش نکنید در تمام قسمت های پذیرایی از لوازم تزئینی و دکواتیو استفاد کنید زیرا زیبایی همدیگر را دفع و شلوغی محیط را منجر خواهد شد.رعایت فاصله مناسب بین لوازم تزئینی از نظر بصری می تواند آرامش بصری و روحی را بهمراه داشته باشد.

دکوراسیون تی وی روم

فضای اتاق نشیمن به عنوان یکی از نقاط مهم در هر خانه ای محسوب میشود که طراحی داخلی اتاق نشیمن تاثیر بسزایی در کل منزل خواهد داشت برای کاربردی شدن شدن طراحی اتاق نشیمن می توان از فعالیت هایی که قرار است درآن صورت گیرد استفاده کرد و دیوار کانونی را به آن فعالیت اختصاص داد و متناسب با فعالیت مورد نظر طراحی فضا را پیش برد. بعنوان مثال در اکثر نشیمن ها فعالیت هایی از قبیل تماشای تلویزیون، دور هم نشینی، مطالعه کتاب و حتی در برخی موارد پذیرایی از مهمان صورت میگیرد که با توجه به متراژ و میزان رفت و آمد میهمان فعالیت های فوق کم یا زیاد خواهد شد حال با توجه به موارد فوق اگر بخواهیم دیوار کانونی را به دکور تلویزیون اختصاص دهیم و آن را نقطه کانونی فضا در نظر بگیریم بهتر است طراحی داخلی اتاق نشیمن به گونه ای باشد که با ورود در فضا چشم را درگیر کرده و نگاه را به خود معطوف نماید با توجه به مساحت کم فضاهای امروزی استفاده بهینه و خلاقانه از هر فضا از الزامات طراحی می باشد بنابراین میبایست از طراحی انعطاف پذیر یا از تلفیق چند فضا در یک دکور استفاده نمود که برای این مورد طراحی کتابخانه دکوراتیو در کنار دکور تلویزیون می تواند راهگشا باشد.

بررسی المان ها

شومینه از دیگر مواردی است که ایجاد نقطه کانونی جهت دور هم گرد آمدن و گفتگو های خانوادگی را میسر می سازد و از کاربردی ترین نقاط کانونی در فصول سرد سال به ویژه در مناطق سردسیر می باشد که امروزه با تنوع فرم های شومینه می توان در هر چیدمان با هر سبکی از آن استفاده نمود وجود شومینه های مدرن در دکوراسیون سبک مدرن و شومینه های کلاسیک برای سبک کلاسیک گزینه های مناسبی جهت ایجاد نقطه کانونی محسوب میشود.

از دیگر المان های موجود در فضا می توان به پنجره های بزرگ با منظره مناسب اشاره نمود که با چیدمان مناسب مبلمان گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد نقطه کانونی محسوب می شود به ویژه در طراحی ویلا استفاده از این مورد می تواند در طراحی زیبا و دلنشین دکوراسیون داخلی آن کمک نماید و دور هم نشینی ها و مطالعه در این فضا صورت گیرد.

بعد از انتخاب نقطه کانونی دیواره ای اطراف باید به گونه ای طراحی شود که از چرخش مداوم چشم و ایجاد ترافیک بصری جلوگیری نماید و برای ایجاد فضایی دلنشین و صمیمی می توان از تابلو هنری زیبا و یا کاغذ دیواری متناسب با کل فضا استفاده نمود.

در پایان یادآور میشویم که برای طراحی داخلی اتاق نشیمن که هم زیبایی بصری بهمراه داشته باشد  و هم پاسخگوی فعالیت هایی که در فضای نشیمن صورت میگیرد باشد می بایست از رنگ و نورپردازی مناسب این فضا کمک بگیریم که در مبحث رنگ در دکوراسیون داخلی و نور پردازی به آن اشاره خواهد شد.

 اهمیت چیدن مبل ها در دکوراسیون نشیمن

نوع مبلمانی که در دکوراسیون پذیرایی قرار می گیرد بسیار مهم است. مبل ها سبک های مختلفی دارند که بر اساس سبکشان در فضاهای مختلف استفاده می شوند. مثلا مبل های راحتی با نشیمن عریض معمولا برای استراحت و مهمونی های دوستانه مناسب است پس میتواند برای فضای نشیمن مناسب باشد. مبل های کلاسیک ارتفاع بیشتری دارند که برای محل کار مناسب هستند. مبل های دسته دار هم گزینه ی مناسبی برای فضای باز هستند.

امروزه مبل ها به یکی از اثاثیه اصلی در دکوراسیون منزل تبدیل شده است. در خانه های آپارتمانی، ویلایی، کوچک و بزرگ از مبل ها برای زیبایی و همچنین راحتی استفاده می شود. نحوه چیدن مبل ها در نمای ظاهری دکوراسیون منزلتان بسیار اهمیت دارد. بعضی افراد بدون در نظر گرفتن سبک طراحی و نوع دکوراسیون منزلشان با وجود هزینه های هنگفت نمی توانند جلوه زیبایی به منزلشان بدهند. زیرا آنها انتخاب درستی ندارند.

یکی از روش های چیدمان مبل که باعث می شود فضای نشیمن و پذیرایی شما صمیمی تر جلوه دهد چیدن به شکل دایره ای است. و بالعکس چیدمان به شکل قطاری باعث می شود فضای خانه شما به شکل سینما یا ایستگاه قطار دیده شود. در فضاهای کوچک بهتر است مبلمان از دیوار فاصله داشته باشد به این شکل میتوان  در فضای پشت دیوار قفسه هایی قرار داد که بتوان وسایل اضافی را در آنجا قرار داد. همچنین اطراف پنجره ها هم گزینه ی مناسبی برای این کار است.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون نشیمن و پذیرایی

یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون پذیرایی و نشیمن نورپردازی است. نور پردازی صحیح و اصولی باعث می شود فضای نشیمن و پذیرایی شما بزرگتر دیده شود. برای این کار لازم است نور بر سطح دیوار بتاید و روی کنج های دیوار متمرکز شود این امر باعث می شود فضای پذیرایی بزرگتر به نظر برسد. نور پردازی صحیح با استفاده از نورهای طبیعی و غیر طبیعی باعث نشاط و شادابی می شود و بالعکس استفاده از نور نامناسب خستگی و کسالت به بار می آورد. در اتاق پذیرایی و نشیمن لوسترهای زیبا می تواند یکی از گزینه های مناسب نورپردازی باشد. انتخاب لوستر مناسب با توجه به طراحی اتاق نشیمن شما بسیار مهم است.

رنگ فضای پذیرایی

انتخاب رنگ مناسب برای فضای پذیرایی باعث می شود فضای پذیرایی بسیار زیبا و دلنشین باشد. همانطور که قبلا گفتیم انتخاب رنگ مناسب می تواند در کوچک یا بزرگ تر دیده شدن فضا تاثیر گذار باشد. یکی از مواردی که در انتخاب رنگ باید به آن دقت کنید سبک دکوراسیون منزلتان است.

برای مثال رنگ های کرم، خاکستری، آبی ، سبز، زرد و قرمز رنگ های مورد استفاده در سبک کلاسیک است. همچنین رنگ های خنثی هم مانند سفید طلایی نقره ای برای سبک های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

دکوراسیون پذیرایی با کاغذ دیواری

امروزه یکی از روش های متداول برای دکوراسیون منزل استفاده از کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری باعث زیباتر شدن منزلتان می شود ولی اگر به درستی انتخاب نشود می تواند تاثیر بالعکس داشته باشد. همانند دیگر نکات طراحی داخلی توجه به سبک ،رنگ ، کفپوش ، ست مبلمان فضای پذیرایی و مواردی نظایر اینها در انتخاب کاغذ دیواری بسیار مهم است. جالب است بدانید مدل و سایز پذیرایی در انتخاب کاغذ دیواری تاثیرگذار است. شما نمی توانید برای فضاهای کوچک و بزرگ از یک نوع کاغذ دیواری استفاده کنید. انتخاب کاغذ دیواری برای فضاهای بزرگ آزادانه تر انجام می شود.

کاغذ دیواری علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای پذیرایی شما خاصیت پوشانندگی عیوب دیوارها را نیز دارد.

طراحی تی وی روم

نشیمن خصوصی یا تی وی روم ( اتاق تلویزیون)  فضایی است جهت انجام فعالیت هایی مثل نشست ها و گفتگو های خانوادگی ، تماشای تلویزون، پذیرایی از مهمانهای خودمانی، غذاخوری و . . .  که  معمولا ارتباط نزدیک و مستقیم با آشپزخانه دارد و می تواند با یک صبحانه خوری کوچک از آن تفکیک شود که به لحاظ بصری جذابیت ويژه ای نیز  به فضای نشیمن خواهد بخشد .

نکات مهم در طراحی و دکوراسیون نشیمن خصوصی

در فضای تی وی روم دیواری که تلویزیون روی آن قرار میگیرد دیوار کانونی کل فضا محسوب می شود و مبلمان رو به روی این دیوار چیدمان می شود و به لحاظ بصری بیشتر از دیوار های دیگر در دید مستقیم می باشد بنابراین می بایست از دکور زیبا و مناسب با فضای کلی و سایز تلویزیون  و همچنین روحیات و فرهنگ خانواده بهره گیرد به لحاظ اهمیت و وجود فضای نشیمن  در تمام منازل، پیشنهاد میگردد جهت برخورداری از دکوراسیون مناسب و لوکس نشیمن و تی وی روم از مشاوره رایگان گروه معماری آرامو دیزاین بصورت کاملا جهت طراحی استفاده نمایید تا بتوانید با ایده های جدید و خلاقانه  و حداقل هزینه  در محیطی زیبا و دلنشین لایق روحیات خود زندگی نمایید.

با جانمایی و چیدمان گیاهان آپارتمانی و فضایی جهت شومینه در صورت امکان به گرمی و صمیمیت نشیمن خصوصی بیافزایید.

از رنگ های گرم مثل قرمز و زرد و نارنجی در این فضا استفاده نمایید تا گرمای محیط زندگیتان را دوچندان نماید.

جهت نورپردازی نشیمن خصوصی مانند نورپردازی پذیرایی نوری یکدست و عمومی لازم است و برای تاکید فضاهای دکوراتیو از نورپردازی موضعی استفاده نمایید.

پیشنهاد می شود از آبنما یا کاغذ دیواری با طرح قطرات یا امواج آب استفاده شود زیرا آب راکه در معماری اصیل ایرانی بسیار استفاده می شد و آرامش خیال را با خود بهمراه دارد تداعی نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *