دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی- آرامودیزاین


پیدایش هر سبکی وابسته به فلسفه، جهانبینی، اقلیم و … می‌باشد در مورد سبک سوئدی دلیلی که بیش از همه به چشم میخورد موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی آن می‌باشد. به همین علت وجود این سبک در درجه ی اول با آب هوای این کشور مرتبط است.

سوئد در شمال اروپا واقع شده و دارای آب و هوای بسیار سردی است. این کشور از نظر طبیعی، از ۴ ناحیه تشکیل  شده است. کوه‌های پوشیده از جنگل در منطقه نورلند در  شمال، زمین‌های مرتفع یونکوپینگ در جنوب، دریاچه دیستریکت در ناحیه مرکزی و جلگه حاصلخیز اسکانیا در منتهی­ الیه بخش جنوبی ­کشور. تابستان‌های کوتاه و گرم و زمستان‌های سرد و طولانی از ویژگی‌های آب و هوای این کشور است.

سبک طراحی داخلی سوئدی با رنگ های روشن، ساده، سفید و آبی تعریف می‌شود. سبک سوئدی یکی از سبک‌های مشهور در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل است.
کارل لارسون (۱۸۵۳-۱۹۱۹) ، یک هنرمند سوئدی، با مشهور کردن سبک دکوراسیون سوئدی، نزد عموم محبوب شد. سبک سوئدی همچنین از روشنایی  و آب و هوای اسکاندیناوی الهام گرفته است.زمستان‌های طولانی مدت خسته کننده با غروب‌های زود هنگام و روزهای کوتاه و کمبود نور طبیعی این سبک را ناگزیر ساخته که روشنایی مورد نیاز را به فضای داخلی خانه وارد کند.
وجود المان‌های کمرنگ، روشن، پر زرق و برق و پر جلوه در دکوری‌های یک منزل با طراحی داخلی سوئدی معروف است.همین طور که دیوارها، کف زمین و لوازم و اثاث منزل با رنگ‌های کمرنگ و روشن نور طبیعی را منعکس می‌کنند، فضاهای داخلی که با این سبک طراحی و بازسازی شده‌اند حتی در روزهای تاریک زمستان هم شاد، گرم و آرام‌اند.

طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی خانه به سبک سوئدی

  • دیوارها، کف زمین، لوازم و مبلمان منزل در تناژ رنگ‌های سفید، کرم، زرد کمرنگ، صورتی کمرنگ، سبز ملایم و خاکستری روشن (رو به سفید) نقاشی و نقش بندی شده‌اند.
  • بعد از رنگ سفید، آبی رنگی است که اکثرا در سبک دکوراسیون داخلی سوئدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ حس پاکی و روشنی، یک روز با نشاط را منعکس و ساتع می‌کند. همچنین به راحتی با دیگر رنگ‌های مورد استفاده در پالت رنگ سبک سوئدی که ذکر شد، هماهنگ می‌شود.
  • در کنار رنگ‌های سفید، کرم، زرد کمررنگ، صورتی کمررنگ و سبز ملایم و خاکستری روشن به کارگیری رگه‌های قرمز در کاغذ دیواری یا طرح پارچه مبلمان و کوسن‌ها بسیار مرسوم است.
  •  مبلمان و اثاثیه‌ی سبک سوئدی صاف و یکراست و گاهی داری کمی انحنا می‌باشد. پایه‌ی وسایل باریک و ظریف است.

تخته سری‌های خوشخواب‌ها در اتاق خواب‌های به سبک سوئدی به شکل برآمده و با چوب‌های با لکه‌های روشن می باشد. تخت خواب‌های سایبان دار بسیار استفاده می‌شوند. همین طور از تخت خواب‌های دوتایی و تخت خواب‌های استراحتی اغلب استفاده می‌شود.
براي اتاق‌خوابي به سبك سوئدي و با ديوارهاي سفيد، بهترين تركيب رنگ براي لحاف روتختي، تركيب رنگي سفيد و قرمز است، در دكوراسيون اتاق‌خواب مي‌توانيد به‌خوبي از عنصر روتختي و ملحفه‌ها براي تعيين سبك استفاده كنيد و هماهنگي بين رنگ‌ها را با كمك آنها انجام دهيد.

  • نشیمن گاه اضافی با استفاده از نیمکت‌هایی با طراحی ظریف و ساده در خانه‌های به سبک سوئدی وجود دارد.
  • قاب‌های چوبی و ظریف و پایه‌های حکاکی شده در کاناپه‌های موجود در یک منزل به سبک سوئدی یافت می‌شوند.
  • بیشتر لوازم و اثاثیه‌ی چوبی در رنگ‌های سفید، کرم، خاکستری روشن و رنگ‌های روشن دیگر است. همین طور استنسیل به رنگ‌ها اضافه می‌شود.

  • وجود شیار، پایه‌های ظریف، حاشیه‌های حکاکی شده روی میز و قاب آینه و لبه‌های منجوق دوزی شده در اسباب و اثاثیه‌ی منزل بسیار معمول است.
  • استفاده از پارچه‌های سفید بافت دار و ساده‌ی کتان و پنبه‌ای در این سبک معمول است. وجود بافت‌ها، خطوط و وسایل شطرنجی، رنگ و لعاب بیشتری به این سبک می‌افزاید.

در طراحی و بازسازی آشپزخانه به سبک سوئدی از رنگ روشن برای کابینت آشپزخانه استفاده کنید. طراحی جداره‌ها، کاشی بین کابینتی به رنگ آبی روشن و یا دیگر رنگ‌های روشن مرسوم است. استفاده از گل و فضای سبز در دکوراسیون سوئدی می‌تواند جذابیت آن را دوچندان نماید پنجره‌ها حتی الامکان با پرده‌های نازک پوشیده شوند تا مانعی برای ورود نور نباشند.

سخن پایانی

سبك سوئدي در حقيقت يك دكوراسيون سبک و دلباز براي فضاي خانه شماست كه سبب مي‌شود فضاها خوش‌فرم و خوش‌تركيب و در عين حال گرم و صمیمی جلوه كنند. اين سبك با رنگ سفيد و ديگر رنگ‌هاي خنثي شروع مي‌شود تا زمينه مساعدي را براي ميزباني از نور‌طبيعي مهيا سازد. خنثي‌سازي كف و ديوارهاي فضا: اتاقي روشن و باز تدارك ببينيد و درخشش نور خورشيد را به داخل اتاق دعوت كنيد. رنگ سفيد عاجي و چوب‌هاي طبيعي با رنگ ملايم از قبيل چوب درخت زبان‌گنجشك و چوب راش هميشه در هر اتاق به زيبايي جلوه مي‌كنند و در فضاي سوئدي نيز اين جلوه چندبرابر مي‌شود. براي رنگ ديوارها مي‌توانيد از رنگ‌هاي سبز و آبي بسيار ملايم به مقدار كم استفاده كنيد. پوشش پنجره‌ها را نيز بسيار نازك و لطيف در نظر بگيريد تا نور طبيعي بتواند به‌راحتي به داخل فضا راه‌يابد.علاوه بر خنثي نگه‌داشتن ديوارها و سقف فضا، استفاده زياد از رنگ سفيد يكي از اصول مهم اين سبك است. براي مثال براي ميز و صندلي اتاق غذاخوري و همچنين تخت‌خواب اتاق‌خواب توصيه مي‌كنيم از انواع چوب به رنگ سفيد استفاده كنيد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *